View Single Post
  #16  
Old 06-04-2008, 19:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Mooie update Guy, ben benieuwd hoe de monocoque eruit zal zien eens de FE platen erop staan. Zal een hel ander zicht zijn, zo'n 'metalen' monocoque.
Als je dat maar weet!

Nadat de gaten in de neus van binnenuit afgeplakt werden, heb ik beide romphelften aan elkaar gekleefd. Daarna was het de beurt aan het supergrote FE-blad dat uit 1 groot stuk bestaat om daarmee de ganse monocoque te bekleden. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op in vergelijking met allemaal losse stukken. Aan de binnenzijde van het FE-blad staan alle te plooien lijnen vooraf ingegroefd zodat je niet kan missen, maar ook niets anders doen dan dat er aangegeven is, wat eigenlijk een beetje jammer zal blijken.

Maar eerst een foto van het model met de ganse bekleding erop. Op het eerste zicht past alles mooi en zou je bijna in de verleiding kunnen komen om de monocoque, die uit aluminium bestaat in werkelijkheid, helemaal niet te spuiten om de metaalglans te behouden. Er zijn echter een paar argumenten die niet stroken met dit idee...



Het is namelijk zo dat het aanbrengen van de bekleding in grote mate bepaald wordt door de hoek waaronder de radiators tegen de monocoque aan gegoten zitten; in het FE-blad zitten aan beide zijden gleuven die over deze radiators heen schuiven zodat je niet veel meer kan draaien en schuiven aan het geheel eens ze daarover geschoven zitten; op de foto is dat de lijn die aangeduid is met de pijlen nr 1. Zoals vermeld kan het blad ook enkel geplooid worden volgens de vooraf ingegroefde lijnen, zelfs als je zou willen plooien net naast zo'n lijn zal het metaal de weg van de minste weerstand kiezen en zich plooien waar de groef zit. Dit zou natuurlijk perfect zijn als de plooien exact daar zouden zitten waar ze moeten zitten, maar dat is niet 100% zo. Zoals je op de foto kan zien zit de plooi, aangeduid met de middelste pijl nr 2, perfect op zijn plaats, namelijk daar waar ook het plastic onderdeel een hoek vertoont. Daar is geen weg naast. Maar wat blijkt nu? Dat het metaal onderaan, bij de onderste pijl nr 2 iets te ver komt, en bovenaan, bij de bovenste pijl nr 2, iets te kort komt. De ganse boel een beetje draaien en naar boven schuiven zou kunnen helpen, ware het niet dat de middelste plooi en de gleuf overheen de radiators dan niet meer uitkomen. Spijtig, maar het is niet anders. Het niet spuiten van de FE-bekleding kan ik dus al vergeten. Maar niet alleen omwille van deze reden hoor. Want als de bekleding ongespoten blijft, zou de ganse body bekleed moeten worden en dat is niet het geval, want bv achteraan is geen FE voorzien. Bovendien is de metaalglans wel erg mooi, maar niet echt realistisch omdat het meer aan inox doet denken dan aan aluminium. Dus conclusie: ik ga het mooie metaal toch spuiten.



Met de bodemplaat onder de monocoque ziet de Ferrari er nu zo uit:



Ook aan de andere zijde vertoont het model hetzelfde euvel als aan de linkerzijde, wat logisch is en meteen ook bevestigt dat het aan de upgrade-set ligt, en niet aan een verkeerde behandeling of zo.



Ik wil ook eens weten of het koetswerk nog past na het aanbrengen van dit eerste FE-blad, en dat lijkt wel in orde. Maar er moeten nu nog wel een boel FE-details aangebracht worden op dit basisblad, dus regelmatig controleren is toch de boodschap...



Wordt vervolgd...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_11.jpg
Views:	969
Size:	329.0 KB
ID:	9857   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_12.jpg
Views:	970
Size:	344.9 KB
ID:	9858   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_13.jpg
Views:	960
Size:	296.9 KB
ID:	9859   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_14.jpg
Views:	946
Size:	277.6 KB
ID:	9860   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_15.jpg
Views:	954
Size:	304.5 KB
ID:	9861  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote