View Single Post
  #1  
Old 15-06-2008, 18:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Austin Metro 6R4 - Boucles de Spa 1986 - Duez/Lux - Meri Kits - 1/43

Het doel van dit project, namelijk het inhalen van wat modelbouwtijd, is jammer genoeg niet gehaald: er is redelijk wat misgelopen bij de bouw van dit model wat me de nodige tijd doen verliezen heeft om nog maar te zwijgen over het kwaliteitsniveau dat wat mij betreft niet behaald is. Dat ligt gedeeltelijk aan mezelf, maar ook aan de kit zelf. De vorm is niet zo goed, en de diecast 6R4 die ik gekocht had om de wielen van te recupereren was qua vorm veel correcter. Had ik het geweten, dan had ik de Belga decals op de Altaya Metro gezet. Ook de onderdelen in de kit lieten te wensen over: er ontbraken er een aantal die ik moeten scratchen heb, of er zaten de verkeerde in... Zo waren er 2 rijen inlaat-trompetten voor de 6-cilinder motor bijgeleverd, maar toen ik ze eens wat dichter onder de loupe nam bleek er een rij van 3 en één van 4 in te zitten, die ook nog eens totaal verschillend waren van vorm! Tenzij de 6R4 een 7-cilinder was, kon dit niet en moest ik zo'n cilinder-rij scratchen. En zo kan ik nog even doorgaan, maar dat ga ik je besparen, en geef ik je meteen de conclusie: koop liever een diecast 6R4 als je hem op 1/43 wil hebben, want het Meri Kits model is de moeite niet. Als je hem nog kan vinden bovendien.

De grootste catastrofe deed zich echter voor toen ik dacht dat het model klaar was. Het was zelfs helemaal klaar, maar ik vond het nodig om de bevestiging van de achterassen nog wat te verstevigen door er een druppel secondenlijm tussen te laten lopen. Dat is normaal gezien geen probleem, ik doe het regelmatig op die manier, maar deze keer was er een verschil: de motor die achterin ligt en vooral de opening onderaan het chassis waarin de motor ophangt, en die in verbinding staat met het gehele interieur. Het drogen van de secondenlijm gaat gepaard met dampen die normaal niet kunnen indringen in het model, maar deze keer wel, met als resultaat dat alle ruiten "aangewasemd" waren. Geen zicht dus. Bovendien was het chassis niet aan de body geschroefd zoals meestal het geval is, maar was het vastgekleefd en niet meer los te krijgen. Dus moest ik noodgedwongen een ruit uitsnijden vanwaar ik de binnenzijde van de andere ruiten kon "poetsen". Ik koos voor de linkerachterruit. Jammer genoeg brak een stuk van de lak/vernis af en nam een stukje van de decal mee... Na het poetsen van de andere ruiten met een penseeltje en Revell Airbrush cleaner (nu weet ik hoe een genaecoloog zich voelt) heb ik de lakschade trachten bij te werken en heb ik een nieuwe ruit bevestigd met 2k epoxylijm. Het is verre van perfect, maar ik zal er moeten mee leven...

De (korte) WIP-thread staat hier.

Overtuig uzelf: hier zijn de foto's...









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1986_mg_metro_6r4_01.jpg
Views:	1785
Size:	75.3 KB
ID:	21147   Click image for larger version

Name:	1986_mg_metro_6r4_02.jpg
Views:	1781
Size:	75.5 KB
ID:	21148   Click image for larger version

Name:	1986_mg_metro_6r4_03.jpg
Views:	1724
Size:	70.9 KB
ID:	21149   Click image for larger version

Name:	1986_mg_metro_6r4_04.jpg
Views:	1739
Size:	68.2 KB
ID:	21150   Click image for larger version

Name:	1986_mg_metro_6r4_05.jpg
Views:	1714
Size:	69.4 KB
ID:	21151  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-02-2011 at 13:01.
Reply With Quote