Ik ben begonnen met het ineensteken van de
carrosserie.
Als kleur heeft Tamiya voor deze Tyrrell een spuitbus : TS-42 ‘light gun metal’. De dop van die spuitbus ziet er inderdaad zeer ‘light’ uit. Dit in tegenstelling tot de foto’s van de echte wagen: die ziet er altijd vrij donker van kleur uit.
Ik verwacht dus dat ik de spuitbus zal moeten decanteren en mengen met zwart om een donkerder tint te bekomen. En dat betekent dat ik alle onderdelen die in gun metal moeten gespoten worden, in 1 keer zal moeten spuiten.
Ik ga dus alles bouwen tot en met de grondlak, dan alles 1 laagje recht uit de spuitbus geven, kleur beoordelen en dan – indien nodig- tint verdonkeren en met de airbrush verder werken.
De monocoque is er eentje van het ‘vliegtuig’ type: 2 helften waarin vooraf de zetel moet ingebouwd worden.
Na wat droogpassen, blijkt echter dat de zetel ook na het verlijmen van de 2 helften nog kan ingebouwd worden. Enkel onderdeel C22 moet vooraf geplakt worden. De rugleuning A1 kan achteraf langs onderen op zijn plek geschoven worden samen met de versnellingspook C4. De zetel C28 kan er dan nog van bovenaf ingezet worden. De naad die ik dan rond de hoofdsteun rond onderdeel A1 zal hebben, is ook op de echte Tyrrell een paneellijn, dus is er geen enkel probleem om zo te werk te gaan.
De binnenkant van beide helften werd met Tamiya-putty uitgevlakt waar nodig en met X18 geairbrusht Daarop heb ik een laag glanzende lak van Gunze gezet. Op die manier heb ik een mooie vlakke ondergrond voor de carbondecals van Renaissance.
Het carbon zit op de delen die achteraf nog zichtbaar zullen zijn: naast de zetel en bij de luchtinlaat. (alhoewel het daar ook nauwelijks zichtbaar zal zijn) De andere delen zijn achteraf niet meer zichtbaar, vandaar dat je op onderstaande foto nog een 3-tal sinkmarks kunt zien. Die verdwijnen vanzelf eens alles in elkaar gezet wordt.
Het dashboard kreeg dezelfde behandeling. De 3 schakelaars die er oorspronkelijk zaten heb ik weggesneden. Op hun plaats heb ik telkens een gaatje geboord, om plaats te maken voor een beetje ‘mish-mash’. De draaiknoppen heb ik behouden.
En dit is het afgewerkte dashboard. Ik had geen foto’s van het echte dashboard, dus ik heb het geheel sober gehouden: de ‘mish-mash’ delen zijn blank gelaten, en de draaiknoppen hebben een wit bovenvlak gekregen en een wit lijntje op de zijkant om de positie aan te geven. Er zit één frivool blauw knopje op, maar dat is niet zo goed zichtbaar op de foto. Daarna heb ik een paar 1/43 Marlborodecals verknipt om de labeling naast de knoppen te simuleren.