Ik heb de smaak te pakken van de tweewielers, dat is duidelijk. Het is zelfs zo dat ik in feite de Yamaha 500 YZR van Kenny Roberts wou gaan bouwen, waarmee hij de GP van San Marino won in 1983.
Maar al gauw bleek dat ik te weinig referentiemateriaal ter beschikking had zodat ik bij HLJ het boek "Yamaha YZR500 Archive '78-88" besteld heb, samen met een extra setje decals omdat de originele decals nogal vergeeld zijn. Dat pakket is onderweg.
In afwachting heb ik dan een andere motor uitgekozen om te bouwen. Mijn keuze viel op een crossmachine, waar ik enkele jaren geleden al eens mee begonnen was om een demo te geven op één van onze modelbouwmeetings over het herspaken van velgen. Die herspaakte velgen zaten al een hele tijd te wachten in de doos en nu is het zover: de motor wordt afgewerkt.
Het gaat om deze motor:
Ik kan niet zo direct terugvinden welke piloot er destijds mee reed of koersen mee gewonnen heeft. Wie het weet mag het zeggen

In elk geval heb ik wel mooie referentiefoto's gevonden van een privé-eigenaar, en die ga ik gebruiken om de details die hier en daar ontbreken aan het model, toe te voegen.
Eerst die wielen dus. Die werden zoals gezegd al eerder aangepakt, maar ik heb er nog niets over gezegd op De Paddock, dus dat hadden jullie nog te goed. Hoe één en ander in detail in zijn werk gaat staat trouwens wél uitvoerig beschreven in de thread van mijn
Honda CB750 Four.
De velg uit deze kit bestaat uit 2 helften (en een band).
Ik teken de plaats af waar de spaken lopen vooraleer ze weg te snijden.
Daarna wordt de velg omgedraaid en begint het wegsnijden, waarbij ik telkens een gat boor waar de spaak in het centrale wielgedeelte verdwijnt. Hierin worden de nieuwe spaken aangebracht.
De volledige werkwijze kijk je maar eens na in de andere thread, maar in elk geval ziet het resultaat er na enkele avonden werk zo uit. Links telkens een onbewerkte velg, rechts een aangepaste.