View Single Post
Old 09-07-2008, 18:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

De uitlaat kreeg vervolgens een behandeling met Vallejo putty om de lasnaden te simuleren (een "uitvinding" van Tom Castermans - ere wie ere toekomt) en vervolgens werd de uitlaat in semigloss black gespoten. Ik heb de foto iets overbelicht zodat je het resultaat beter kan zien.

Na het inbouwen van het motorblok kon ik ook al enkele andere onderdelen aanbrengen. Hierbij werden links en rechts enkele details toegevoegd die ik opmerkte op de referentiefoto's. Zo hangt het expantievat (denk ik toch) van de achterste vering bij de kit gewoon langs het kader zonder bevestiging, terwijl er in werkelijkheid een verbinding te zien is die ik trachten te simuleren heb met wat plastic strip. (nr 1 op de foto) Ik overweeg ook om de aangebrachte dikke slang die een "deuk" vertoont terug te verwijderen om er een stukje metaaldraad in te schuiven zodat de deuk niet meer voorkomt (hoop ik toch).

Alle dunne kitkabels werden trouwens achterwege gelaten en vervangen door realistische exemplaren, zoals je bv kan zien onder nr 1 op de foto, waar de carburator voorzien werd van kablage mits een mishmash boutje. De dikkere slangen uit de kit bleken wel op schaal te zijn en ik heb ze dan ook behouden. maar ik heb er wel sluitingen aan toegevoegd met wat BMF (nr 2 op de foto). Er ontbraken ook nog wat boutjes aan de kit, die ik toegevoegd heb met wat mishmash (nr 3 op de foto). Onder het nr 3 op de foto heb ik ook nog een onderdeel toegevoegd dat me nogal elementair lijkt en dat totaal ontbrak in de kit. Ik ben er niet zeker van, maar ik denk dat het de koppelingskabel is, maar in elk geval heb ik hem natuurgetrouw nagebouwd. Wie met zekerheid kan zeggen om welke kabel het gaat, mag het laten weten, want dan weet ik ook naar welke kant van het stuur de kabel moet lopen. De schroefjes die in eerste instantie het blok op zijn plaats hielden werden 1 voor 1 vervangen door een boutje, na wat secondenlijm in het gaatje te laten lopen hebben. De boutjes zijn namelijk iets te kort om zelf het blok op hun plaats te houden. Maar ze zien er wel echter uit (nr 4 op de foto).

Ik heb ook al werk gemaakt van de schokdemper. Bij het wegschuren van de gietnaden bleek de centrale cilinder nagenoeg onbereikbaar. Dus sneed ik hem weg en verving ik hem door een metalen staafje (gele pijl op de foto). Daarna werd dit staafje afgeplakt met masking tape, het onderdeel werd flat aluminium gespoten en de masking tape werd verwijderd. Daarna werd het onderdeel vervolledigd met de eerder rood gespoten veer. Tenslotte kreeg de schokdemper een wash met smoke. Wat er nu nog dient te gebeuren is het aanstippen van de boutjes met zilver, en een lichte drybrushing.

De onderdelen van de voorvork kregen ook een voorbehandeling. Vooraan zit een radiator (het is een watergekoelde motor) die aan de achterzijde enorme sinkmarks vertoont. Ik heb een poging gedaan om ze op te vullen met putty om daarna via "beeldhouwen" wat structuur te creëren in de putty, maar zonder succes. Dus besloot ik om de boel af te dekken met wat gaas dat niet de exacte structuur van het radiatorrooster vertoont maar er wel veel egaler uitziet zonder die lelijke gaten (nr 1 op de foto). Je ziet achter het gaas trouwens nog waar ik met putty gewerkt heb. Na het spuiten zou je er niets meer van mogen zien. Deze radiator wordt in werkelijkheid beschermd tegen inslag van stenen e.d. door een beschermingsgaas. Het onderdeel in de kit dat dit gaas moet voorstellen lijkt nergens op, dus heb ik een nieuw onderdeel gescratcht met wat gaas en wat plastic strip (nr 2 op de foto). Het ziet er beter uit dan dat ik zelf had durven dromen, al zeg ik het zelf . Omdat het origineel kitondereel voorzien was van bevestigingstaps die in openingen van de voorvork passen, die er in werkelijkheid niet zijn, heb ik de openingen in de voorvork-onderdelen ook moeten dichtmaken alvorens ze te spuiten (nr 3 op de foto). Overigens is de zilververf op die onderdelen door Tamiya aangebracht, maar dat is sowieso nutteloos aangezien alleen het wegschuren van de gietnaden de voorgespoten onderdelen al beschadigt...

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_honda_cr250r_11.jpg
Views:	3139
Size:	413.6 KB
ID:	10458   Click image for larger version

Name:	1981_honda_cr250r_12.jpg
Views:	3115
Size:	505.6 KB
ID:	10459   Click image for larger version

Name:	1981_honda_cr250r_13.jpg