View Single Post
  #27  
Old 17-11-2008, 21:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Langzaamaan gaat het ook. En bij deze historic kan het voorlopig niet anders. Het werkje waar ik het meest tegenopzie, is nu aan de beurt: het verbouwen van het dashboard.

Zoals geweten was, zat in deze kit een RHDdash en heb ik een LHDdash nodig. De ombouw was al begonnen maar ik zat vast. Ik wist effe niet hoe verder maar daar kwam dit weekend verandering in. Volg effe mee... (Brr, das gelijk les geven hier... Nu geen d/t-misser maken... )

Het omgooien was al gebeurd, dus enkel de wijzerplaten moesten nog aangepakt worden.



Mijn eerste idee was alles eruitboren en vervangen door een andere plaat. Al vlug zag ik de moeilijkheid hiervan in want de wijzerplaat van het dash was zowaar bijna overal een halve cm dik of zelfs dikker... Dan maar iets anders. Een plaatje ervoor zetten... Up we go...

Het afmeten van het plaatje via een template:



Plaatje uigesneden, bijgeschuurd en bewerkt...





En nu die wijzers. Gaten boren en erachter steken en klaar is Loeten... Of neen, dan steekt het teveel uit... Hmmm, dan toch maar het stukje waar de wijzers komen uitboren... Eerst enkele gaatjes maken en daarna wegsnijden met een PE-zaagje...



Gaatjes goed uitschuren, dryfitten, zien dat het goed is en vastkleven...



Daarbij trouwens bijna mijn huis in de fik gekregen. Ik kleef met secondenlijm van Pattex (industrie ultra rapid). Er bleek evenwel wat verstopping te zijn en dus drukte ik wat harder. Logisch gevolg: de verstopping was niet zo hardnekkig en de lijm spoot alle kanten uit. Gelukkig voor mij kwam het kwakje op een stuk tape terecht. Ik kon het gemakkelijk omgekeerd op het stuk wc-papier leggen zodat de lijm daarop kon uitharden. Plots kwamen vreemde rookdampen naar omhoog. Ik nam de tape vast en verdikke dat had warm !! Het hard worden van de vloeibare lijm veroorzaakte warmte en op het toiletpapier zag je zelfs enkele schroeiplekken... OPGEPAST dus he mensen !!! Iets wat van vloeibaar naar vast gaat (stollen) geeft vaak warmte af (fysica...) De omgekeerde weg is smelten en dan moet je het vaak verwarmen...

Voila, tot zover deze les... Volgende week overhoring !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote