View Single Post
Old 22-12-2008, 14:06
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Toyota Celica ST205 - Rocco Theunissen - Tamiya + Racing43 - 1/24

Ik ben al een tijdje bezig aan deze wagen. Het is mijn bijdrage tot een Tribute-build op een ander forum. Nu het vakantie is, heb ik de mogelijkheid om eens goed door te werken aan dit model. Even een korte inleiding...

Wie: Rocco Theunissen, Nederlands rallypiloot die ook op Belgische wegen schitterde. Rocco werd op 3 februari 1973 in Nederland geboren. Hij begon zijn rallycarrière op 22 jaar in regionale Nederlandse rally’s met een Nissan Sunny.

In 1996 won hij het Nationaal Kampioenschap Groep N met een Subaru Impreza en in het daaropvolgend seizoen ook de Nederlandse Internationale Gr.N-titel.

In 1998 ging Theunissen Groep A rijden voor het Belgische Future World; hij won dat jaar de Belgische Divisie aan het stuur van een Impreza Gr.A en kocht een Toyota Corolla WRC voor het seizoen 1999. Het was met deze wagen dat hij zijn eerste grote successen boekte: West-Europees kampioen in ’99, tweemaal Nederlands Internationaal kampioen (’99 en 2000) en twee keer Belgisch Divisie 1-winnaar (2000 en 2002). Rally bleef steeds een hobby voor deze snelle gentlemendriver die als commercieel directeur in het Milo Coats-familiebedrijf werkte.

Wat: Toyota Celica ST 205, de wagen waarmee Rocco zijn allerlaatste wedstrijd reed. Dit was in de Boucles de Spa in 2003 waar hij vierde mee eindigde. Kort daarna ging Rocco de rust opzoeken in Malta omdat hij voortdurend last had van hoofdpijn. Ginds werd evenwel vastgesteld dat het geen griep was maar hersenvliesontsteking. Hij bezweek uiteindelijk aan een hartaanval ten gevolge van die ziekte.

Waarom: Rocco reed zijn laatste jaren met een Toyota, het merk waar ikzelf gek van ben. Het feit dat ie een echte gentlemandriver was en ook nog eens voor spectakel zorgde, gaf de doorslag voor deze tribute. Deze Celica is dan ook nog eens een grote uitdaging omdat er een serieuze transkit bijgekocht werd om de wagen volledig om te bouwen. De 6 maanden ga ik dus heel zeker goed kunnen gebruiken...

Een overzichtje dan van wat de bedoeling is...

Deze wagen moet het worden (digitale foto's van enkele kleurenprints):

Benodigdheden:

1/ De Tamiyadoos van een Celica ST205

2/ De transkit van Big Model (oorspronkelijk voor een ander model)

3/ Decals (van Jawi)
Edit door Dominique: rechtzetting leverancier van decalset.

Voila... Zometeen de stappen tot waar ik gekomen ben...

Edit door Dominique: rechtzetting leverancier van decalset.

Grtzzzz

Last edited by Dominique; 23-12-2008 at 21:47.
Reply With Quote