View Single Post
Old 19-02-2009, 22:38
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Allee vooruit, een update.
Ik heb de Honda opnieuw vastgepakt, en het volgende onderdeel dat moest worden gekuist was al prijs: de achtervork. Er waren een paar sinkmarks en enkele spleetjes en gietnaden die mijn aandacht vereisten, en toen viel mijn oog op die kettingspanners:

"Dat kan beter", dacht ik bij mijn eigen. Een PE-onderdeeltje zou leuk zijn. Dat zal wel bestaan waarschijnlijk, zo een setje, maar dat heb ik niet in huis. Ik bouw ook niet zo frequent moto's en tja, dan koop je dat ook niet zo meteen. Jaja, maar het zou toch leuk zijn, ...

En dan weet je wat er meestal volgt: vijlen, zagen, hakken, totdat het wél naar mijn goesting is. Gewoonlijk houdt dat in dat ik 4 keer opnieuw moet beginnen totdat het werkelijk ook zo is, maar deze keer viel het nogal mee: de eerste keer ging het niet zo goed, maar de "tweede keer ging het van de eerste keer..."

De plastic kettingspanner wordt weggesneden en vervangen door een zelfgemaakt onderdeel van aluplaat. In feite is het een gewoon kapje dat tegen die achterbrug wordt bevestigd, met een spanbout erop. Die spanbout is trouwens een echt werkend boutje, inclusief contra-moer! Je gereedschapssleutel moet een kopopening van 1mm hebben!!
De afwerking aan de as komt vanuit de mish-mashbox, dat moet in een vorig leven nog een onderdeel van een klok of iets dergelijks geweest zijn.

De opbouw van de kettingspanner zie je hieronder, inclusief een dryfitje :

Dat moet dan uiteindelijk iets worden dat wel wat gelijkt op het 1:1 exemplaar:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08379.JPG
Views:	1004
Size:	41.4 KB
ID:	12945   Click image for larger version

Name:	DSC08380.JPG
Views:	1011
Size:	45.7 KB
ID:	12946   Click image for larger version