Quote:
Originally Posted by Avalon
Dacht wel dat het andersom was (in de laatste ronde kwam hij binnengereden voor z'n stop-and-go, waarna hij in de pits "over" de finish ging).
Toen was er een regel dat men bij het krijgen van een pit penalty (stop-and-go of drive-thru) deze straf binnen een 10-tal ronden na de melding van de koersdirectie moest gaan uitzitten. Schumacher kreeg de straf nogal laat in de wedstrijd, waardoor Brawn dankbaar van deze loophole gebruik maakte.
Ik denk wel dat de regels daarna aangepast zijn om een zelfde scenario te vermijden. 'k Weet wel niet precies hoe men het regelement heeft gewijzigd... Misschien iets in de aard van een time-penalty (plus-minus 30 seconde, bijvoordbeeld) die na de finish wordt toegevoegd? Of de straf meteen gaan uitzitten?
Iemand anders die wat meer duidelijk kan brengen?
|
Lezen helpt:
"The stewards may impose any one of three penalties on any driver involved in an Incident :
a) A drive-through penalty. The driver must enter the pit lane and re-join the race without stopping ;
b) A ten second time penalty. The driver must enter the pit lane, stop at his pit for at least ten seconds and then re-join the race.
c) a drop of ten grid positions at the driver’s next Event.
However, should either of the penalties under a) and b) above be imposed during the last five laps, or after the end of a race, Article 16.4b) below will not apply and 25 seconds will be added to the elapsed race time of the driver concerned."
Voor de volledigheid art. 16.4b:
"(16.4.)b) From the time the stewards’ decision is notified on the timing monitors the relevant driver may cover no more than three complete laps before entering the pit lane and, in the case of a penalty under Article 16.3b), proceeding to his garage where he shall remain for the period of the time penalty."
Uit: 2009 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS
Te vinden op: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B875CF540CCF75E5C125758300329A2B/$FILE/1-2009%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%20(Showing%20Al terations)%2024-03-2009.pdf