Na de voltooiing van mijn 1/24 Matra zijn we weer vertrokken voor een 1/43 bouw, zodat ik mooi op schema blijf van mijn planning.
Deze keer koos ik voor de Williams Wolf FW05 waarmee Ickx in 1976 zijn beste resultaat haalde tijdens de GP van Spanje (Jarama): een 7e plaats. "Verbeteringen" aan de wagen maakte hem jammer genoeg nog minder competitief, met als druppel die Ickx' emmer deed overlopen een niet-kwalificatie tijdens de GP van België in Zolder. Dat deed de deur dicht en Ickx stapte over naar Ensign. Maar daar hebben we het tijdens een vorige bouw al over gehad...
Het model is een 1/43 kitje van het merk "This Way Up", een nieuwe speler op de 1/43 markt, komende uit Zuid-Afrika. De kits zijn zeer verzorgd en als ze zo blijven verderdoen in Cape Town voorspel ik die mannen daar een rooskleurige toekomst. Omdat ik een klant heb die net als ik modellen van Ickx verzamelt besloot ik om meteen twee exemplaren tegelijk te bouwen van dit model.
Wat heb ik al gedaan? Ik heb de white metal bodyparts al ontdaan van bramen en gladgeschuurd, waarna ze gepolisht werden tot ze blonken als een spiegel. Daarna werden ze gespoten met 2 lagen grijze primer.
Vervolgens heb ik eerst een mistlaag TS-55 dark blue aangebracht. Omdat ik zag dat zelfs deze mistlaag er niet in slaagde om de scherpe randjes en hoekjes mooi te dekken met verf besloot ik om de wet coat aan te brengen met de airbrush (na eerst de verf gedecanteerd te hebben). Dat liet me toe om met een veel lagere druk te spuiten en alle hoeken en kanten te bereiken zonder dat de verf zich ophoopt tot "lopertjes".
Na enkele dagen drogen kon ik de decals aanbrengen. De kwaliteit van de decals is goed, maar ze komen erg moeilijk los van hun draagfilm: streker nog, je moet ze stuk voor stuk met je vinger heen en weer schuiven tot ze ervan losweken, zelfs al gebruik je heet water (amai mijn vingers!) en leg je ze een half uur in het water (tot het weer koud is). Maar eens ze op het model zitten zijn ze erg goed verwerkbaar. Dus mij hoor je niet klagen.
Wat ik nu nog moet doen is een poetsbeurt geven met polish pasta om alle lijmresten en stukjes draagfilm die oneffen zijn weg te polishen, waarna ik alles onderdelen kan gaan vernissen. Maar dat zien jullie dan wel weer als het zover is.
Voorlopig eerst enkele foto's van de bodyparts na het spuiten en decallen. De laatste foto toont alle onderelen in het "fabriekje"...