Nu zeggen Webber en Massa al luidop dat de ticketprijzen omlaag moeten. Ik ga alvast akkoord dat de tribunes voller mogen zitten.
Omdat ik toch wel benieuwd was naar de ticketprijzen en het gemiddelde inkomen heb ik wat zitten zoeken en kom ik op het volgende uit:
Land: Bronze ticket voor 3 dagen (gemiddeld jaarlijks inkomen)
Belgie: 173 EUR (33.000 EUR)
Turkije: 91 EUR (11.500 EUR)
China: 43 EUR (4.500 EUR)
Conclusie:
Vergeleken met Belgie betalen de bezoekers in Turkije maar de helft voor hun ticket. Hun jaarlijks inkomen ligt wel bijna 3 maal lager.
Vergelijken we China met Turkije dan betalen ze in China slechts de helft dan in Turkije, maar hun inkomen is ook gehalveerd.
Vergelijken we Belgie en China dan zien we dat onze tickets 4 maal zo duur zijn, terwijl ons inkomen 7 maal hoger is!
Afgaande op deze cijfers kan ik enkel vaststellen dat wij niet te klagen hebben over dure tickets.
Een andere conclusie is dat ik dringend van werkgever moet veranderen want mijn gemiddeld jaarlijks inkomen ligt toch wat lager...
Als iemand deze cijfers anders interpreteert of andere cijfers heeft om dit te berekenen, laat u horen! Ik heb alles maar overgenomen van het internet en dat is niet altijd even betrouwbaar.
Bronnen:
www.f1tickets.com
newsonf1.com (voor China 2009)
Human Development reports