Wie met vuur speelt zal op blaren zitten. FIA en FOTA zullen beiden schade ondervinden.
Er zijn 3 mogelijke scenario's volgens mij:
1) FOTA wint, blijft in de F1 en de FIA krijgt minder macht in de F1 wereld. Dit lijkt me geen goede ontwikkeling (verdere uitleg volgt).
2) FOTA gaat een eigen kampioenschap oprichten. Ook dit lijkt me niet goed verdere uitleg volgt).
3) FIA wint.
Waarom lijken 1 en 2 niet goed? De constructeurs willen de toekomst van de sport bepalen. Enkel de grote jongens zullen mee kunnen doen in een hoogtechnologische wereld waar vele miljoenen dollars per jaar nodig zijn om een resultaat te halen.
In de huidige economische situatie gaan de constructeurs deze hoge kosten niet blijven kunnen verantwoorden aan hun aandeelhouders. Het publiciteitsaspect is heden te klein om in te roepen als verantwoording. Welke consument gaat nu nog een gloednieuwe auto kopen omdat die constructeur F1 WK is geworden? (ik heb het hier over de gemiddelde autobezitter wereldwijd

)
Ik vrees dat de FOTA leden hier in hun eigen voet gaan schieten.
Optie 3 heeft mijn voorkeur. De FIA is een regelgevend orgaan en neemt de verantwoordelijkheid op zich om te willen besparen en zo beter uit de crisis te komen. Dat is niet alleen goed voor autosport maar ook voor de constructeurs die eindelijk eens efficient moeten gaan werken. Mosley moet wel aftreden want met zijn vele regelaanpassingen in de laatste jaren is het voor de teams zeker niet goedkoper geworden. Tijd voor stabiliteit in de regels.
Stabiele regels en kosten drukken maken het ook gemakkelijker voor nieuwe teams om zich aan te melden.
Ik verwijs even naar de grootste financiële depressie van de 20e eeuw: de beurscrash van 1929. Naar aanleiding van deze crisis zijn de grote constructeurs hun autosportuitgaven gaan verminderen en zijn er meer privateers gestart. Waar is de tijd dat er prékwalificaties gereden moesten worden? Een herhaling van de geschiedenis lijkt me op dit moment het beste.
En wat er over 80 jaar zal gebeuren bij de volgende crisis interesseert me dan niet meer