Tegenstrijdige berichten momenteel, maar het merendeel eerder positief. Wat ik uit verschillende websites (gaande van bbc, cnn, gazetta dello sport, Ferrari en godbetert de gva) heb kunnen halen, is samengevat dat de operatie positief verlopen is en zijn toestand 'serious but stable' is. Nu, daar zit naar mijn mening een flinke contradictie in; want hoe kan iets tegelijk ernstig en stabiel zijn ? 1 conclusie: grote kans op blijvend letsel maar zijn leven is niet in gevaar. Volgens Barrichello's twitter 'slaapt' Massa momenteel en wacht hij een volgende CT-scan af morgenvroeg.
Als je die foto's bekijkt, lijkt het me duidelijk dat zijn linkeroog de meeste schade zal meedragen. Ik vraag me af of we Massa ooit nog achter een F1-stuur zien kruipen. Hersenbeschadiging is namelijk hard; éénmaal iets geraakt, is het kapot en kan je voor de rest van je leven evengoed je evenwicht, zicht of andere specifieke functies verliezen. Volgens de gazetta kan je bij een dergelijk letsel al snel 3 tot 4 maanden revalidatie nodig hebben. Ook wordt er vermeld dat artsen meestal binnen een periode van maximum 3 dagen kunnen vaststellen wat het resultaat zal zijn.
Na de crash was Massa bij bewustzijn (hoewel hij toch een goeie minuut buiten bewustzijn moet zijn geweest geteld vanaf de inslag tot de bandenstapel) en totaal verward; volgens Barrichello sprak Massa niet met de pitmuur en ratelde hij in schock en paniek door terwijl hij naar zijn hoofdwond tastte. Beelden bevestigen dit ook.
Op 'sportief' vlak worden de volgende weken interessant. Badoer en Gené lijken me tweederangskeuzes. Mag ik volop dromen van een vervroegde overstap van Alonso naar Ferrari, of een vrijgekochte Sutil die zijn talent al enkele keren bewees in een inferieure India-roestbak ? Valentino Rossi ? Bruno Senna ? De markt is wijd open.
Maar laat Massa maar snel weer oke worden. Ik heb hem nooit dé pefecte f1 coureur gevonden, maar bij zo van die momenten denk je toch altijd terug aan wat hij de voorbije jaren voor positieve dingen heeft laten zien. En dan moet je gewoonweg concluderen dat hij in feite de WK van 2008 was, en niet die jongeman waar we dit jaar zo weinig van horen.