Thread: Crash Massa
View Single Post
Old 27-07-2009, 19:33
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Niet Redje, wel zijn vriendin, lid van B-MET, Belgian Medical Extrication Team dat op Spa-Francorchamps actief is.

Het beeld dat overal in de kranten verschijnt is dit van een snelle extractie (voor meer info over de techniek, surf idd naar http://www.b-met.be). Daarbij wordt voorrang gegeven aan snelheid in plaats van aan stabiliteit van de wervelkolom. Waarom ze voor die techniek gingen, is een vraag die Gary Hartstein zou moeten beantwoorden. Je hoort zoveel geruchten de ronde doen en hoogstwaarschijnlijk klopt nog geen derde ervan. Wij hebben maar het raden naar Massa's toestand vlak na de crash. Ik kan alleen veronderstellen dat zijn eerste inschatting van de verwondingen hem deed uitkomen bij een levensbedreigend letsel en hij hem daarom zo snel mogelijk uit de wagen wilde. Alleen uit de wagen kunnen ze zijn vitale functies efficiënt beoordelen en ondersteunen indien nodig. Verder kan ik me inbeelden dat hij niet het risico wilde lopen die helm in de wagen af te doen: stel dat er nog ergens een stuk metaal in zat. Zou moeilijk te zien zijn in die kleine ruimte en dan zou je uiteraard de verwondingen alleen nog erger maken.

Een vraag die ik me stel: waarom wordt er overal gezegd dat hij bewusteloos was vlak na de impact van dat stuk metaal? Ik heb nog nooit een bewusteloze zijn stuur zien vasthouden...
Reply With Quote