Quote:
Originally Posted by Ottooke
Hun grootheidswaanzin was kleiner dan die van Honda. Vergelijk de resultaten maar van beiden:
Honda
BMW Sauber
|
Race victories: 3 - 1 ...
Wat er in 1 ruk, voor het gemak, niet bij vermeld staat, zijn de resultaten als motorenleverancier. Mag je die van BMW als motorenleverancier er ook eens naastzetten. Honda heeft een veeeel langere F1 traditie dan BMW ooit bij elkaar zal kunnen rijden. Blijkt trouwens ook uit de reacties die hier te lezen vallen, dat BMW en F1 in de perceptie van de mensen sowieso niet zo lekker bekt. Bovendien werd BAR - wat later integraal Honda werd - vice kampioen in 2004.
Van motorenleverancier naar fabrieksteam, was voor beiden een stap te ver. Met daarbij in het achterhoofd houdend dat Honda in de verkoop enkel Honda als merk heeft (het eigen Acura niet meegerekent) en dus volledig zelfstandig is - een van de weinigen. BMW heeft ook Mini en Rolls in de portefeuille, toch merken waar marges gedraaid worden, lijkt me. Dat BMW de stekker eruit haalt, geeft aan hoe hard de crisis inhakt. We zullen de echte gevolgen pas in 2010 en daarna gaan merken. We zitten er nu pas midden in.
Was het grootheidswaanzin of hoogmoed? Wie zal het zeggen. Vanaf 2010 zullen er ook geen Bimmers meer te zien zijn op de F1 pistes, zoveel is wel zeker.