Ik ben nieuw op deze forum, en om alles er nieuw te houden, ga ik voor het eerst een white metal 1/43 formule 1 wagen proberen te maken. Het gaat hier om de Williams FW07 uit 1979 van FDS Automodelli, die ik op een veilingsite heb gekocht voor minder dan 15 euro.
De Williams-Ford FW07 was een “ground effect car” die door Patrick Head, nu een mede-eigenaar van Williams F1, voor de 1979 F1 seizoen was ontworpen. Het was duidelijk op de Lotus 79 gebaseerd en zelfs in dezelfde windtunnel van Imperial College London ontwikkeld. De auto was klein, eenvoudig en heel ligt aangedreven door de alom gebruikte Ford Cosworth DFV. Die had nette lijnen en blijkt een grote concurrent te zijn voor het volgende seizoen, maar problemen met de betrouwbaarheid stonden in de weg voor een aanslacht op de wereldtitel.
De auto werd eerst later in de seizoen ingezet en de eerste overwinning kwam in de British Grand Prix door Clay Regazzoni, voordat Alan Jones 4 uit de volgende 5 wedstrijden won. Hoewel ze van Ferrari verliezen in 1979, hebben Williams zich als het “the team to beat” voor 1980 bewezen.
Eerst wat plaatjes:
Het doosje:
De body:
De onderstel:
Instructie sheet (een enkele velletje):