Update!
In de kit zit een decalblad dat wat betreft de livery enkel de overgangen van rood naar wit voorziet, niet de rode vlakken zelf (op enkele uitzonderingen na). Dit betekent dat de rode vlakken gespoten moeten worden en dat het belangrijk is dat er een rode tint gebruikt wordt die overeenstemt met het rood van de decals. De meegeleverde overgangen vertonen naast de typische drie rode lijnen ook een stukje rode strip die normaal gezien overheen het rode gespoten oppervlak gelegd moet worden, zodat een niet perfect overgang nog gemakkelijk gemaskeerd wordt. Maar ik ben niet van plan om dat te gebruiken, en wel omwille van twee redenen:
1) Het is nagenoeg onmogelijk om een perfecte match te vinden tussen het decal-rood en een rode verf. Ik heb een erg goede benadering gevonden, en ik maak me sterk dat je het kleurverschil niet gaat zien zolang er tussen het gespoten rood en de drie rode strepen een stukje wit zit, maar het overlappen van de rode strip over het gespoten oppervlak ga je volgens mij altijd zien.
2) Het overlappen van de rode strip over het gespoten rood gaat ter hoogte van de overlapping een dubbele dikte veroorzaken, die je vermijdt door de rode strip gewoon weg te snijden en de drie rode strepen mooi naast het gespoten oppervlak aan te brengen. Het afplakken van de body wordt hierdoor wel arbeidsintensiever, maar achteraf zal ik het me niet beklagen denk ik. Of laat ons zeggen "hoop ik"...
Ok, hier gaan we. Eerst heb ik een kleurenkopie gemaakt van het decalblad. Ik ga de overlappingstukken gebruiken om de maskeringen op de juiste positie aan te brengen.
Ik ben begonnen met het gemakkelijkste deel, namelijk de maskering op het dak: een mooie rechte lijn. Ik gebruik hiervoor BMF omdat dit zeer dun is en geen opstaande rand vertoont eens je de maskering verwijdert. Het betreffende decaldeel wordt ook uitgesneden en ernaast gelegd ter controle: mijn stukje BMF zit op de juiste plaats blijkbaar. So far so good.
Vooraan op de neus van de Porsche heb ik iets minder zelfvertrouwen en verkies ik om het decaldeel eerst op de neus van het model aan te brengen. Hierdoor weet ik perfect waar de maskering moet komen. Maar het is natuurlijk wel zo dat de maskering daar moet aangebracht worden waar het papieren deel nu zit! Dus kleef ik met een dun stukje masking tape een lijn precies naast de papieren "grens", waarna ik het papier kan verwijderen. Nu pas kan ik met BMF opnieuw een rechte lijn aanbrengen die vlak naast de dunne reep masking tape aangebracht wordt, erop vertrouwend dat de decal later exact op die plaats kan aangebracht worden.