View Single Post
  #2  
Old 17-01-2010, 21:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Nu, àls je zoiets doet moet je er wel zeker van zijn dat de rode decals, die uiteraard zeer ingewikkelde vormen hebben, zich zeer goed laten plaatsen en gemakkelijk rond allerlei hoekjes en kantjes plooien. En daar wringt het schoentje, en geen klein beetje! Ik heb een ganse avond lang geprobeerd om 1 decal aan de zijkant te plaatsen met behulp van rode Daco setting, haardroger, veeeel geduld, en nog was het allemaal totaal onmogelijk om hem aan te brengen. Ongeacht hoeveel setting en hitte er gebruikt werd, de decal bleef gewoon stijf recht staan en bewoog geen vin! Als ik dan ten einde raad probeerde om de hoeken om te plooien met wat hulp van een penseel, braken de stukken gewoon af. En tot overmaat van ramp had ik al zoveel setting solution gebruikt dat de rode verf (of inkt) van de decals het voor bekeken hield en gewoon wegliep. Het was echt geen zicht meer, en toen besloot ik om het op te geven en de decal te verwijderen: het rood moet dan maar gespoten worden... Dat mijn problemen wel degelijk veroorzaakt werden door de decals en niet door een verkeerde behandeling werd trouwens op onze vrijdagmeeting bevestigd door Patrick 'Starmodel' die me bevestigde dat de decals van Mini Star een regelrechte ramp zijn.

Natuurlijk had ik ondertussen zodanig veel liters sol gebruikt dat het rechte deel van de decal met geen macht meer van de body te krijgen was. Alleen met aceton lukte het, wat er natuurlijk ook voor zorgde dat de verf én primer er mee afkwamen. Enfin, dan beginnen we maar helemaal van voor af aan. Dus terug wat schuren, witte primer zetten, en tenslotte witte lak.

Na een dag of 2 drogen zag de body er terug uit als vóór het decal-debacle.

Maar de ervaring met de Bin Sulayem Escort had me wel zelfvertrouwen gegeven als het aankomt op het maskeren van 1/43 modellen. De Escort was wel wat eenvoudiger, maar het principe blijft hetzelfde. Dus neem ik de BMF weer ter hand en maskeer alle delen die wit moeten blijven, althans: de randen. De rest wordt weer ingevuld met Maskol om niet teveel BMF te verknoeien.

Na een vergelijkende studie van de decals met de verschillende spuitbusjes die ik heb kwam ik tot de vaststelling dat ook deze keer weer TS-49 bright red de beste match was. Dus werd deze verf gedecanteerd en met de airbrush aangebracht.

Na enkele uren drogen vond ik het tijd om de maskering te verwijderen en om enkele foto's te nemen. Zo ziet de BMW er nu uit:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_05.JPG
Views:	2398
Size:	959.5 KB
ID:	16347   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_06.JPG
Views:	2310
Size:	954.7 KB
ID:	16348   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_07.JPG
Views:	2240
Size:	929.1 KB
ID:	16349   Click image for larger version

Name:	1982_bmw_323i_08.JPG
Views:	2298
Size:	933.9 KB
ID:	16350  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 18-01-2010 at 07:57.
Reply With Quote