Een tijdje geleden had ik al beloofd om werk te maken van de velgen, en belofte maakt schuld. Je hebt er lang moeten op wachten, dus krijg je ook een lange uitleg
Omdat de resin 'Ronal' velgen vooraan niet zo geslaagd waren enerzijds, en omdat de meeste referentiefoto's van de Porsche in Haspengouw tonen dat er vooraan Ronal velgen op lagen en achteraan aluminium 5-spaaks velgen anderzijds, besloot ik dus om de nodige aanpassingen uit te voeren.
De voorste resin velgen werden niet gebruikt, en de achterste velgen, die een betere vorm hebben omdat ze wat inspringen (in tegenstelling tot de voorste) werden een stukje ingekort om te passen op de voorste banden. Tegelijkertijd werd hiermee verholpen aan het probleem dat de originele voorvelgen scheef zijn. Wat er aan deze velgen ook scheelde, maar wat ik niet goed kon thuisbrengen totdat de achterste velgen vervaardigd werden, zal ik straks uitleggen.
De achterste velgen dan. Dank zij Koerser kreeg ik op de vorige Paddock Meeting velgen aangeboden die als basis konden dienen om de juiste velgen mee te vormen. Op de foto zie je onder het nummer 1 de velgen die ik zelf al had, maar die waren niet echt geschikt omdat ze de typische buitenring met boutjes niet bezitten, en dat was nu precies wat de velgen van Koerser wel hadden. Voor de rest zagen ze er identiek uit, wat betekent dat de 5 "holle" spaken moesten opgevuld worden om eruit te zien als de velgen van de echte Porsche (zie referentiefoto).
Het opvullen op zich zag ik niet direct als een probleem, maar hoe moest ik de opgevulde velg eens droog in 's hemelsnaam gaan bijschuren? Het dieper gelegen center van de velg maakt het erg moeilijk om te kunnen schuren, en de kleine diameter van de velg zorgt er ook voor dat je niet veel schuurruimte hebt. Dus dacht ik: "ik vul alles op met 2k epoxylijm, die droogt mooi egaal op en dan hoef ik niet te schuren". Zo gezegd, zo gedaan, en het opvullen ging vrij gemakkelijk. Om er zeker van de zijn dat de epoxy goed doorgehard was zodat ik er gaten in kon boren wachtte ik 24 uur om te laten uitharden. Daarna begon ik met het centrale deel uit te boren, wat goed lukte. Vervolgens boorde ik de vijf wielbout-gaten uit, en dat ging ook wel redelijk goed. Beter dan verwacht althans. Echter, toen ik om het gat mooi uit te boren ook eens van achter naar voor boorde, duwde ik het opgevulde deel er in zijn geheel uit. Een beetje als een vulling van een holle kies die loskomt...
Op foto 2 zie je de vulling die een mooie vorm heeft maar jammer genoeg niet sterk genoeg aan de velg hecht. Ik had de velg ondertussen al wel aluminium gespoten zoals je kan zien. Ook is het zo dat ik de wielbout-gaten in feite iets te ver naar buiten geboord had, dus een tweede poging was niet echt een ramp...
Dus werden de geboorde gaten eerst terug opgevuld met plastic rod, om te vermijden dat de secondelijm er gewoon zou doorheen lopen bij het opvullen. Daarna heb ik de velg opgevuld met secondelijm en bloem, laagje per laagje, zodat ik niet het risico liep dat de bovenste pel van de lijm droog was en eronder nog natte lijm zou zitten. Ook dat ging zeer goed, behalve dat de toplaag nooit zo egaal is als met epoxylijm. Een beetje schuren lukte wel, maar ik geraakte nooit echt goed aan de randen, zodat ik met een scalpel de gladde bovenlaag gevormd heb door de ruwe zijde er af te krassen. Hier en daar waren er dan nog oneffenheden die ik opgevuld heb met een minimum aan secondelijm, zonder bloem te gebruiken deze keer, zodat het egaal opdroogde.
Op foto 3 zie je een gevulde velg, met daaronder in het wit de stukjes plastic rod die de wielgaten opvullen. Ik heb ook een stukje van de buitenrand moeten bijwerken met plastic strip, en de velg moest verbreed worden wat ook met plastic strip gebeurd is.
Na alles mooi egaal te schuren en te polijsten kan de velg in aluminiumkleur gespoten worden. Eens die droog is worden alle gaten opgevuld met X-19 smoke voor wat meer diepte, en worden de boutjes op de buitenring ook geaccentueerd met smoke. Ik ben er trouwens niet zeker van dat ze aluminiumkleurig waren, op de referentiefoto lijkt het wel alsof ze zwart waren, maar dat kan ook de schaduw zijn. Wie hier uitsluitsel kan over geven mag het graag doen.
Eens de achterste velgen klaar waren viel me op wat er aan de voorste velgen fout was: de wielgaten zitten veel te dicht naar binnen. Bovendien is de diameter van de wielgaten ook veel te klein. Ik hoopte van beide euvels in één klap te kunnen verhelpen door de gaten groter te boren en tegelijkertijd ook wat meer naar buiten toe, maar dat was niet genoeg om te overtuigen. Dus heb ik ook de voorste wielbout-gaten opgevuld met plastic rod en geheel nieuwe gaten geboord die op dezelfde tussenafstand staan als die van de achterste velgen en vooral: die dezelfde tussenafstand vertonen als op de referentiefoto's! Nog een likje witte verf erover, en alle velgen nog voorzien van een ventieltje uit de mish-mash doos, en ze zijn klaar.
Vooraleer ik ze kon monteren moest ik ook nog de schijfremmen modelleren en schilderen, maar buiten het feit dat ik weet dat ze er zitten zal je er nooit iets van zien, want ze zijn zo goed als onzichtbaar, ook al omdat de openingen in de velgen niet echt groot zijn om iets doorheen te kunnen ontwaren...
In elk geval heeft dat me er niet van weerhouden om de Porsche met gemonteerde velgen eens in het buitenlicht te zetten en er enkele foto's van te nemen; en die foto's wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. Merk ook op dat het probleem met de ruiten zich in buitenlicht veel minder stelt dan met kunstlicht...