Tussen de
Yamaha YZR500 en de
BMW K100 door amuseer ik me nog wat met het bouwen van een cross-modelletje van deze Honda:
Deze Aoshima kit is zeer basic en kan niet op tegen de zeer gedetailleerde Tamiya-concurrent. Maar daardoor is de uitdaging van de modelbouwer des te groter natuurlijk. Ik ga toch proberen om er iets van te maken dat ergens op trekt.
De eerste aanpassing die daarvoor nodig is, is het herspaken van de belachelijke velgen met plastic spaken vertonen van een goeie mm, wat in werkelijkheid spaken van 12mm zou betekenen!! We snijden ze dus zorgvuldig weg, en vervangen ze door dunne metalen spaken van 0.3mm, wat neerkomt op een dikte van zo'n 3.6mm in werkelijkheid. Lijkt me al iets realistischer. Hoe dit precies in zijn werk gaat heb ik al eens uitgelegd en staat beschreven in deze
'how-to'.
Het resultaat is zoals steeds verbluffend, al zeg ik het zelf. Naast het herspaken werd ook het chroom van de originele velg verwijderd met ovenreiniger, en werd alles (includief de nieuwe spaken) gespoten met TS-30 silver. Om een duidelijk beeld te vormen heb ik een aangepaste velg en een standaard velg naast elkaar gelegd ter vergelijking. kijk en oordeel zelf:
Ik moet er eerlijkheidshalve toch wel bij vermelden dat ook de veel betere Tamiya kits van motoren met spaakvelgen, ook dezelfde operatie noodwendig maken. Het verschil is kleiner, maar de aanpassing is daar ook zinvol.
Nu ik het verschil tussen beide velgen getoond heb, kan ik eindelijk ook de 2e velg beginnen te herspaken...
Wordt vervolgd!