De bouw van het model nu.
De gerestaureerde versie is helaas geen exacte weergave van hoe de auto er destijds uitzag: de voorste koelopeningen tussen de verstralers zijn veranderd, de achteruitkijkspiegels stonden er in 1962 niet op, en de ruitenwisser die in Le Mans juist aangebracht moest worden is er weer afgehaald. Ik ga de Breadvan echter bouwen zoals hij deelnam in Le Mans, niet zoals hij tegenwoordig rondrijdt.
Ok. Na het verwijderen van alle oneffenheden en flash worden de panel lines uitgekrast. De lampjes om de racenummers te verlichten, meegegoten in het resin van de body, worden weggeschuurd. Die vervangen we wel door mishmash. Alle luchtbelletjes worden opgevuld, en aan de linkerkant worden achter de deur 2 luchtsleuven aangebracht. Ik weet niet hoe en wanneer deze luchtsleuven er gekomen zijn, want ik beschik over foto's van de opbouw van de wagen waar geen luchtsleuven te zien zijn, dan een foto van op de startgrid van Le Mans waar ze wel te zien zijn aan de linkerzijde,
en een foto van tijdens de scrutineering waar ze niet te zien zijn aan de rechterzijde.
Maar ik zag ook al een foto van tijdens de race waar ze wel zichtbaar zijn aan de rechterzijde. Ze moeten dus eveneens aangebracht zijn in Le Mans. En volgens mij eerst alleen aan de linkerzijde, later ook aan de rechterzijde. Wat er ook van zij, mijn model zal ze bezitten aan de linkerkant en niet aan de rechterkant.
Vervolgens werd het model gespoten in grijze primer. Na droging kwam er een mistlaag TS-08 Italian Red overheen. En daarna een wet coat. Maar dat gaf niet het gewenste felrood resultaat. Dus zette ik er nog eens een laag TS-49 Bright Red over. Dat was beter, maar de randen van de panel lines waren niet mooi gedekt door verf. Met de spuitbus kan je dat soms hebben, en dan zit er niets anders op dan te decanteren en de verf aan te brengen met de airbrush.
En zo geschiedde. Na deze 4de laag ben ik tevreden met het resultaat. In die mate zelfs dat ik overweeg om te doen wat Guido me aanraadde, namelijk geen vernis meer te gebruiken om de boel te laten glanzen. Tenslotte komen over deze laklaag slechts enkele witte roundels met nr 16 op, en enkele Italiaanse vlaggen. Als ik die mooi kan sollen en compounden zullen ze er binnen X jaar niet afvallen... Enfin, ik zie nog wel, een definitieve beslissing zal ik nemen na het aanbrengen van de decals.