View Single Post
Old 25-05-2002, 20:02
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular

Beemer, ik zat tot voor kort in dezelfde situatie... Ik heb dan ook een nauwkeurig marktonderzoek gedaan (zowat alle degelijke reviews op het net gelezen en vergeleken) en ben tot de conclusie gekomen dat er 2 toestellen in onze prijsklasse zijn die er ver boven uitschieten.

Enerzijds is er de Fuji Finepix A101 (199 euro) en anderzijds de Canon Powershot A30 (267 euro), beiden 1.2 megapixel (wat eigenlijk meer dan voldoende is wanneer de foto's bestemd zijn voor PC-gebruik, en je ze niet op poster-formaat wil afdrukken ofzo). Dat ding van Fuji is fantastisch vanwege zijn schitterende prijs, maar verder heb je geen zoom/focus/manuele instellingen/etc.. als vakantietoestelletje waarmee je snel en eenvoudig buiten digitale foto's wil trekken is het echter ideaal.

De Canon Powershot A30 is ander spul; hij geeft je immers mogelijkheden die je vaak niet eens krijgt bij een gelijkaardig toestel van 500 euro. Je kan ondermeer manueel belichten (tot 15 seconden!), de gevoeligheid instellen (van 50 tot 400 ISO), externe lenzen aansluiten, 3x optische zoom, etc, etc... Dit is volgens mij absoluut de topper in de prijsklasse onder 300 euro (en zelfs onder 500 euro)! De foto's die je onder slechte lichtomstandigheden en 's nachts kan trekken zijn absoluut verbluffend voor dergelijk type digitale camera!

De A30 heeft echter ook nadelen; in vergelijking met enkele andere toestellen is hij tamelijk lelijk en groot (maar dat is natuurlijk subjectief). Maar andere nadelen kan ik écht niet verzinnen... De prijzen die ik gaf zijn echter wel die van www.digital-net-shop.de, een Duitse internetshop. Wil je de camera in België aanschaffen ben je minstens 100 euro meer kwijt, en vergeet niet dat een digitale camera waardeloos is zonder extra geheugenkaart en goede heroplaadbare batterijen (bij voorkeur NiMH met een erg grote capaciteit).

Heb je verder nog vragen dan kan je die gerust stellen, want ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaar van de A30 (gekocht via digital-net-shop.de), en kan je het absoluut aanbevelen!!!

Is je budget een beetje groter (>500 euro) dan kan je eens kijken naar de Canon Ixus (gelijkaardig aan de A30, maar fantastisch design! De grootte van 2 luciferdoosjes!) of de toestelletjes van Olympus en Nikon. Verder is er nog de Powershot A40, maar die is gelijkaardig aan de A30 op een microfoontje en een groter aantal megapixels na (maar die hogere resolutie gebruik je op je PC heus niet).

Zucht, ik ga eens ophouden met zagen en verderspelen met mijn nieuwe A30 :-)
Reply With Quote