Ik heb niets tegen Vettel, die jongen kan een stukske rijden hoor, daar niets van. Maar deze GP stond het geluk echt wel aan zijn zijde. Tijdens de kwalificaties zet hij de voorlopige pole neer, waarna Perez een zware crash krijgt zodat alle toppers die zich opmaakten om hun snelle ronde te gaan rijden (en waar op zijn minst een Hamilton tussen zat die tijdens Q1 en Q2 sneller was dan Vettel) hun poging met warme banden door de neus geboord zagen. Resultaat: Vettel op pole (akkoord, dat is maar net zoals anders), maar met de nodige dosis geluk.
De GP dan. Vettel kiest ervoor (al dan niet vrijwillig) om met slechts één pitstop de race af te werken, op banden die een 60-tal ronden oud waren op het moment dat Button met relatief 'frisse' banden komt aansluiten achter het duo Vettel-Alonso. Een ongelijke strijd die Vettel (en waarschijnlijk zelfs Alonso) nooit kon winnen, ware het niet dat Sutil, Alguersuari en Petrov voor een crashke zorgden dat leidde tot een rode vlag, waardoor alle deelnemers op de startgrid tot stilstand kwamen en nieuwe banden mochten opleggen. Dat de resterende 5 ronden daardoor herleid werden tot treintje rijden lijkt me nogal logisch: iedereen op nieuwe banden, en dan gedurende amper 5 ronden iemand achter je houden op Monaco lijkt me een opdracht die elke topper wel aan moet kunnen. Wat ook bewezen werd door de onverandere stand in de top-3...
Al bij al is de zege van Vettel zeker niet onverdiend, maar je kan op zijn minst zeggen dat vrouwe Fortuna hem een ferm handje geholpen heeft. Maar ja, geluk is iets dat afgedwongen wordt door de echte kampioenen zeker?
Ik denk dat ik me als verzamelaar van alle F1-wereldkampioenen toch al maar een Red Bull model 2011 ga bestellen...