Enkele mensen van de pers hebben dus allemaal de sms ontvangen van HvDV van Speedworld. Momenteel zijn de Mazda's MX5 actief in de BSOT en na het lezen van dit artikel nam ik onmiddellijk contact op met Mazda om navraag te doen betreffende dit bericht.
1. Er was tot zaterdagavond 23.00 geen enkele overeenkomst getekend tussen Mazda en Speedworld
2. Er dienen minimum X aantal wagens verkocht te worden voor datum Y alvorens de Cup mag opgestart mag worden.
3. Mazda zal zelf geen enkele financiële inspanning leveren doch enkel de wagens ter beschikking stellen om te verkopen.
4. Prijs van de wagen is 25.000 excl. btw, kit kost 7.000 ex btw
Als de wagen dus afgeschreven wordt op 3 jaar dan kost de wagen +/- 11.000€ per jaar.
Als men de voorstelling doet dat een seizoen 30.000€ gaat kosten dan is de runningkost 19.000 euro per seizoen of meer dan 3.000 per weekend omdat er sprake is van 6 weekends.
Met 2 races van 20 min. per weekend spreken we over een running cost van 3.000 euro per uur.
Het probleem zit hem niet in de aankoop van de wagen maar in de running kost. Daar het een standaard wagen betreft moet dit kunnen met 4 banden en mag de inschrijving niet meer dan 350€ per weekend bedragen of +/- het bedrag welke de historics dienen te betalen voor 2 x 30 min wedstrijd.
Wil men de Mazda MX5 Cup lanceren in Belgie dan moeten alle wagens door 1 bedrijf gerund worden en mag de running kost niet meer dan 1000 euro per weekend bedragen + de inschrijving.
BRI had reeds diverse gesprekken met Mazda en had zijn rekening reeds gemaakt voor dit persbericht verscheen. Zonder financiele steun van de constructeur zelf is het voor elke promotor onhaalbaar dergelijke cup op te starten. Alleen al de tracktime om 4 x 20 minuten te huren kost +/- 13.000. Met 15 deelnemers spreek je al snel over 1000€ per wagen enkel en alleen voor de tracktime.
Mooi bericht en zal het zeker volgen maar volgens mij onhaalbaar zonder de nodige steun van Mazda. Dit is zowel voor Speedworld als BRI het geval.
Hoe het MINI verhaal afgelopen is kennen we allemaal. 47 wagens verkocht, eerste jaar een echte ramp, 2de jaar massa's upgrades, iedereen ontevreden
en einde van de Challenge.
|