Next up... Terwijl de brandstoftanks en de grill opnieuw opgebouwd moeten worden, begon ik aan de trailer. Ook hier zaten er serieus wat adertjes onder het gras en werd de verbouwing groter dan voorzien...
Eerst begon ik aan stap 1 en 2 van de bouwhandleiding: het deel dat aan de trekker moet vastgemaakt worden. Dit deel is van belang om alles goed uit te passen. Hier moest ik bepalen of ik dat vasthechtingspunt dichterbij moest plaatsen of niet. Ja dus en daarmee kwam een eerste aanpassing aan bod... Op de foto zie je dat een stuk werd weggesneden en daarna wat verderop werd gerecupereerd...
Daarna kon ik met de zijkanten van de trailer starten. Hier vallen nogal wat zaken op die anders moeten worden. Ik ga niet voor de full detail maar het moet de animatiefilm wel benaderen.
Eerst moest de boord en allerlei uitstekende delen van de platen verwijderd worden. Ik voelde me na enkele uren al een bouwer van een cleane showcar.

De platen verloren immers alle lines, alle handvaten en weet ik veel wat nog. Het werden gladde onderdelen...
Bij nader toezicht en dryfitten van de zijpanelen bleek evenwel dat de panelen te laag waren. Er zat dus niets anders op dan plastic stukken toe te voegen. Zo werd de trainer 2 cm opgehoogd. De achterzijde moest dan weer ingekort worden. Het einde van de trailer van Mack zit immers dichter bij de wielkasten dan van het model. Dus ook dat werd weggezaagd...
Toen dit in orde was, pakte ik de wielkasten aan. Deze zitten bij Mack een stukje dichter bij elkaar en ook meer naar achter toe. Daarom verzagen we dus dat onderdeel en werd het aan de binnenzijde extra verstevigd...
Tenslotte kwam er nog een extra stukje plastic card bij het voorste stuk gelijmd zodat de trailer nog wat langer lijkt. Het is absoluut niet 100 % correct en uitgemeten maar... "it looks ok" voor mij. Doordat de trekker werd uitgerokken moest ik dus wat improviseren aan de trailer maar voorlopig lijkt het goed... Een dryfit van beide samen heb ik nog niet op foto maar volgt zeker voor een eerste impressie.
Ten slotte werd ook het dak aangepakt. Een stuk werd weggenomen zodat de lengte klopt. Op drie plaatsen werden ook aantekeningen gemaakt voor de airco en dergelijke...
Hieronder een overzichtsfoto...
1/ Wegschuren van boord en dichtplamuren van de lines
2/ Ophogen van de plaat
3/ Wegsnijden van achterzijde
4/ Aanpassen van de wielkasten
5/ Toevoegen stukje plaat
6/ Inkorten bovenplaat
7/ Airco uittekenen
8/ Uittekenen 2 balken
Zo, nu kan ik aan de slag om de andere plaat aan te passen... Ook de brandstoftanks verdienen nog wat aandacht. Het mondje is ook bijna af. Nog wat extra schuren en plamueren en dan kan de achterzijde (tanden, tong, mondholte) gemaakt worden.
Grtzzz