Jacky Ickx reed voor Ferrari van 1968 tot 1973 (met een éénjarige pauze bij Brabham in 1969), en hij won 7 GP's in een Ferrari. Maar zijn laatste overwinning bij Ferrari dateerde van de Duitse GP van 1972, waarna hij zelfs niet meer in de buurt van het podium geraakte. Een heleboel motorproblemen zorgden ervoor dat hij niet meer kon scoren, en in 1973 ging het van kwaad naar erger. De wagen bleek gewoon niet vooruit te branden. Toen Ickx tijdens de Britse GP 1973 als achtste finishte, had hij er genoeg van en hij bolde het af bij Ferrari. De daaropvolgende GP was weer die van Duitsland, een circuit dat Jacky goed kende en waar hij eerder al races gewonnen had. Dus trok hij zijn stoute schoenen aan en stapte binnen bij McLaren om er te vragen of ze soms geen wagen ter beschikking hadden. Hij mocht 1 koers rijden met de toenmalige semi-fabriekswagen, de Yardley McLaren. Ickx finishte prompt als derde na de ongenaakbare Tyrrell jongens Stewart en Cévert die het seizoen domineerden. Op die manier bewees Ickx voor zichzelf en de wereld dat hij nog steeds snel was, en dat de tegenvallende resultaten eerder te wijten waren aan de trage Ferrari dan aan Ickx zelf...
Deze McLaren mag dus zeker niet in mijn Ickx-collectie ontbreken. Het betreft een vrij eenvoudig 1/43 modelletje van Tenariv, wat niet betekent dat je er geen mooi resultaat mee kan bereiken.