De bodyparts werden ondertussen voorzien van de nodige decals. De 'Gold Leaf' decals zijn aftermarket exemplaren uiteraard. wel opletten als je dit model gaat bouwen: het nummer '5' op de neus is op het bouwplan verkeerd aangegeven! Het nummer is op het plan namelijk naar rechts gedraaid vanuit het zicht van de piloot gezien, en dat moet echt wel naar links gedraaid zijn! Hieronder het foutieve bouwplan met correctie, en de referentiefoto die aantoont hoe de '5' moet staan.
Daarna werden alle bodyparts eens gedryfit met de wielen erbij, om te zien hoe het geheel er gaat uitzien. Dat ziet er allemaal goed uit.
En toen was het tijd om alles in de vernis te zetten. Ik heb een tijdje geleden de 2k Zero Paints vernis aangeschaft omdat ik er zoveel goeds van gehoord had. Niet dat ik met Gunze Sangyo vernis slechte resultaten behaalde, maar de droogtijd van Zero Paints zou spektaculair veel korter zijn. Ikke dus dat spul ook gekocht na enkele minder geslaagde pogingen met 1k Zero paints vernis.
100% was ik er toch niet gerust in, en daarom heb ik (gelukkig) een aanvang genomen met zo'n sidepod waarop het nr 5 ook staat. Ik begin te spuiten en merk meteen dat er ettelijke tientallen 'visogen' verschijnen op het onderdeel. Op dat moment hoopte ik van het euvel te kunnen verhelpen door er nog wat royaler overheen te spuiten met de vernis, maar dat maakte de zaak alleen maar erger. Dus rap de verdunner van Zero Paints erbij gehaald om de nog natte vernis er af te halen, maar helaas: niet alleen de vernis maar ook alle verf én de decals lossen op in die verdunner. Sidepod compleet geruďneerd dus.
En toen viel me een oud nummer van Boudewijn De Groot binnen dat sommigen onder jullie nog wel zullen kennen, en waarop ik een vrije teksts-adaptatie uitgevoerd heb:
Na 51 jaren in dit leven,
maak ik een testament op van mijn jeugd.
Niet dat ik geld of goed heb weg te geven,
voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd.
Maar ik heb nog wel wat pottekes zero paints,
waardeloos hoewel ze in de mode zijn.
Wie ze hebben wil, die mag ze komen halen,
vooral jonge mensen vinden ze wel fijn.
Noteer dus 'on the record' dat ik nooit ofte nooit nog wil te maken hebben noch zelfs wil spreken over die rommel in pottekes die men Zero paints vernis noemt! Ik gooi de ganse handel de vuilnisbak in met veel plezier tenzij er iemand zijn eigen modellen er nog mee wil op de grens van het risico brengen. Ze staan in elk geval gratis ter beschikking van de zot die ze wil hebben, en hoe rapper ik er van af ben hoe liever. Ik weet niet wat me bezield heeft om ooit een getest en goed bevonden methode zoals Gunze Sangyo te verlaten om me in een onbekend avontuur te storten met Zero Paints vernis, maar in elk geval is dit avontuur nu 'the end'! Ik zal mijn modellen wel spuiten met beproefde vernissen, een modelbouwmethode die ik niet onder controle krijg is echt niet meer aan mij besteed.
Ondertussen is de sidepod helemaal opgeschuurd en staat hij opnieuw in de witte primer. Gelukkig heb ik nog een nummer '5' van het setje dat Lesley me opgestuurd heeft, zodat ik mits wat intensief afplakwerk toch terug de schade kan herstellen. Alleen heb ik natuurlijk ongelooflijk veel tijd verloren nu en ben ik weer een jaar van mijn leven kwijt... Verdoeme toch!