View Single Post
Old 24-07-2016, 10:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Welke vernis hebt ge gebruikt eigenlijk?
Ik gebruik (misschien als één van de laatste "trouwe" gebruikers) nog steeds Gunze Sangyo Topcoat Gloss B-501, rechtstreeks uit de spuitbus. Waarom ben ik nog niet overgeschakeld zoals de meesten op Zeropaints 1K of 2K vernis? Omdat ik ten eerste waarschijnlijk te lui ben om mijn airbrush vuil te maken als het met de spuitbus ook kan, en ten tweede omdat ik gemerkt heb dat ik het gebruik van Gunze Sangyo vernis helemaal onder de knie heb en dus controle behoud over mijn build, terwijl ik dat bij Zeropaints niet blijk te hebben (want ik heb het wel degelijk al ooit eens geprobeerd).

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
en dan een wat "domme" vraag, hoe schuur je de bandjes?
Domme vragen bestaan niet eh Gert, daarentegen veronderstel ik dat mijn antwoord "met schuurpapier" wel een dom antwoord zou zijn. Dat bedoel je waarschijnlijk niet. Een beetje meer uitleg is hier op zijn plaats. Eerst en vooral waarom schuur ik de bandjes? Omdat ze zo goed als altijd een gietnaad vertonen in het midden van het loopvlak, waarmee je op schaal 1/20 misschien nog zou kunnen wegkomen onder het mom van "het zijn nieuwe banden en in 't echt vertonen die ook een naad", maar op 1/43 heb je geen verhaal. En dus moeten ze verdwijnen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook een ruwer oppervlak krijgt want de gegoten bandjes vertonen doorgaans een glanzend loopvlak. Ik gebruik hiervoor ruw schuurpapier (korrelgrootte 180) en ik leg de bandjes ook op hun velg omdat ik ze anders tijdens het schuren zou kunnen plat drukken zodat er geen egaal oppervlak ontstaat. Ik neem het wieltje vast aan de zijvlakken en schuur lichtjes 2 à 3 keer per strook van 2 à 3 mm breed, waarna ik telkens het wiel een 3-tal mm doordraai. In totaal doe ik zo 2 volledige toeren, en dan is het meestal ok. Ik heb ook wel eens een Dremel gebruikt, maar zelfs eentje waarvan je de snelheid kan regelen draait eigenlijk te snel om goed werk te leveren, zodat het rubber begint te smelten ipv weggeschuurd te worden. Bij grotere schalen zoals 1/20 en 1/12 zou je hiervoor wel een Dremel kunnen gebruiken.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote