Het probleem is dat het begrip "begrijpbaar" voor iedereen verschillend is. Wat de een als perfect begrijpbare taal aanziet is voor de ander compleet onverstaanbaar. En dan is de gelijke noemer, of je het nu leuk vindt of niet, of je nu vindt dat je je niet meer amuseert als je een inspanning moet leveren of niet, het algemeen nederlands. (In mijn tijd heette dat nog algemeen BESCHAAFD nederlands). Nu is het zo dat je heden ten dage ook niet meer mag spreken van negers, de tering, gehandicapten, enz.. zodat het "beschaafd" er ook maar afgelaten werd. Nochtans ben ik nog steeds de mening toegedaan dat het gewoon getuigt van een beetje fatsoen en respect voor de anderen dat je je schriftelijk op een correcte wijze tracht uit te drukken. En daar ligt juist het verschil en de oorzaak van deze babylonische spraakverwarring : er is een hemelsbreed verschil tussen de gesproken taal en de geschreven taal. Het gesproken woord is vluchtig en eventuele foutjes zijn even snel vergeten als ze gesproken zijn. Dit in schril contrast met het geschreven woord. Chattaal beschouw ik dan ook eerder als een spreektaal. Een forum leunt dan weer dichter aan bij een geschreven taal. Het is allemaal niet zo zwart-wit te scheiden natuurlijk, maar dat is alleszins mijn gevoel hierbij. Nu heb ik het al lang afgezworen om alle dt-fouten te verbeteren (en ik kan je verzekeren dat er een pak staan in deze thread, nagekeken of niet), maar een taaltje zoals Kartboyke (die trouwens beterschap beloofd heeft, waarvoor mijn dank) kan echt niet. Hierin steun ik Fordje, Mario en Jan 100%. Dat we niet moeten overdrijven is ook een feit. Ik denk echter dat we dat ook niet doen en het regelmatig aan de noodrem trekken blijkt de enige doeltreffende manier om iedereen toch een beetje op het rechte pad te houden. Daar ga IK alvast niets aan veranderen. En verder stel ik ook vast dat er hier blijkbaar inderdaad een generatieconflict voordoet : waarschijnlijk waren onze leraars nederlands nog van de "oude" stempel en zijn ze nu vervangen door jonge mensen die andere accenten leggen. Maar geloof me vrij dat een sollicitatiebrief (al is hij per e-mail geschreven) in een correcte taal veel meer kans maakt dan eentje in chat-taal. Tenzij je solliciteert voor een baan als chat-moderator natuurlijk