Bon, ik ga het nog één keer zeggen, en ik zal het in het rood en in het vet drukken zodat niemand er nog kan naast kijken :
Het gaat niet zozeer over het feit dat de uitslag voorspelbaar geworden is, want dat is een gegeven dat inderdaad al bestaat sinds er grote favorieten zijn. Met een Prost en Senna had je dat ook al, alhoewel er daar nog sprake was van een tweestrijd op een andere planeet terwijl er nu nog één alien rondrijdt. Maar daar gaat het in weze niet om. Het gaat me meer om het feit dat je als toeschouwer gewoon genegeerd wordt, dat het geen barst uitmaakt of je daar nu zit te kijken of niet, dat je hemel en aarde moet bewegen om een glimp op te vangen van de halfgoden die hoog op hun pedestal staan te schitteren, dat je voor alles en nog wat schandalig veel geld moet betalen (zelfs nu al op donderdag lees ik), dat je een dik uur spektakel aangeboden krijgt voor een budget waar je een gans seizoen lang alle andere in België gereden races voor kan gaan zien. Het is ooit anders geweest in de F1. Op dit ogenblijk tellen enkel en alleen de sponsors en de VIP's die de sponsorgelden betalen. Dat is begrijpelijk, maar daarom hoef je de gewone man toch niet als "quantité négligable" te aanzien? Dat is mijn grootste frustratie, en dat is iets wat er in de Belcar of Touring Cup totaal niet bestaat. Of je nu deel uitmaakt van een team of niet, je kan elke piloot, elk team, gemakkelijk benaderen en er een praatje mee slaan, mits je zelf de nodige discipline en tact opbrengt om zoiets niet te proberen op een cruciaal moment uiteraard. Tenslotte komen die mensen daar om te koersen en niet om een babbel te slaan. Zoiets is in de F1 echter totaal onmogelijk geworden. Enkele jaren geleden kon je nog een foto ter "signering" door de omheining steken waar de piloten passeerden van de paddock naar de parking, nu is zelfs die mogelijkheid afgenomen. Dit is slechts een schrijnend voorbeeld van hoe ze het kleinste pleziertje afnemen van de gewone man, terwijl dat zelfs niet eens geld kostte. Samengevat : vroeger werd er gekoerst voor het plezier van het publiek, tegenwoordig wordt er gekoerst ten believe van de sponsors, en telt het publiek totaal niet meer mee.
Ik hoop dat hiermee mijn standpunt voldoende verduidelijkt is.
Last edited by Sennake; 02-09-2002 at 14:01.
|