Even een aantal punten vaststellen:
- New Procar, bij drie nieuwe deelnemers de invoering van een nieuwe klasse. Onder het motto: iedere deelnemer op het podium.
- New Procar, al jaren niet populair bij teams, rijders en publiek
- Organisatie in handen van een stel hautaine bobo’s, die strak in het pak naar het circuit komen en over het algemeen een soort boerendialect frans spreken.
- Belcar, (nog) volle startvelden.
- Belcar favoriet bij teams, rijders en publiek.
- Organisatie in handen van een stel spijkerbroek dragende mannen, die pinten drinken met hun deelnemers
Nederland, DTCC magere startvelden……..5 fabriekswagens en net zoveel privateers
Nederland, organisatietalenten net zo pover als bij de procar.
Nederland, Dutch (not so) Supercar Challenge, nivo ligt nog lager dan de Touring Cup
Beide landen zijn in het bezit van kleine economie, oftewel twee beperkte markten waar sponsorgeld te halen valt.
Beide landen hebben wat betreft TV-coverage van de nationale autosport zo goed als niets (Peter, je hoeft je niet aangevallen te voelen), de marktaandelen zijn te klein om grote budgetten te verlangen van de TV stations
Mijn Standpunt:
Hetgeen wat ik nu vertel zal wel altijd een droom blijven, maar als je nu heel eerlijk bent zou een fusie van beide landen op autosportgebied de beste oplossing zijn. I.p.v. twee kleine sponsormarkten, krijg je dan een markt die de naam markt waardig mag dragen. Éen TV produktiemaatshappij die zijn programma aan twee TV kanalen kan verkopen……..
Deze eenvoudige kostenbesparende truc geldt ook voor promotiemiddelen, gedrukte media, internet, marketing.
Dan de invulling van zo een super raceweekend:
- een Benelux GT en Toerwagenkampioenchap, concept zoals Belcar. De geschiedenis leert ons dat dit concept werkt
- een silhouettekampioenschap, Circuit Zandvoort wil iets opzetten zoals de V8Star uit Duitsland……..
- Twee merkencups met bomvolle startvelden, zoals Yaris en Clio. Evt. met pre-kwalificatie op zaterdag
- Een of twee Formuleklassen.
Zo dergelijk A-evenement zou dan een keer of 7 gehouden kunnen worden, 2 * Zolder, 2 * Spa, 2 * Zandvoort en 1 * Assen. Om verblijf- en organisatiekosten te besparen alleen racewerk op zaterdag en zondag.
Op nationaal nivo in beide landen dan ook nog een B-evenement die separaat werken.
In belgie zou een weekend dan uit Touring Cup / GDC , een instapklasse zoals Sprinterscup, radicals kunnen bestaan.
In nederland zou een weekend dan uit Dutch Super Car (maar wel meer in de trant van TC), vege series, merwedesprings cup en evt nog een merkencup kunnen bestaan.
De enige vreemde vogel die een “stand alone” concept blijft behouden is de 24U van Zolder. Staat open voor het Benelux GT en Toerwagenkampioenschap en andere europese deelnemers.
Het is een droom en dat zal het ook blijven waarschijnlijk, reden is vrij simpel. In een dergelijke organisatiestructuur heb je dus ook maar helft van de mensen nodig wat betreft bonden en organisatie t.o.v. nu. Daarin zit hem nou de kneep, niemand is bereid om zijn “dikkenek-baantje”, “jan met kloten functie” of “bobo-bezigheid” op te geven.
Soms zijn de problemen eenvoudig te lokaliseren, dit is er eentje van.
Met vriendelijke groet,
Mark Reijnders
Autosport liefhebber pur sang.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
|