Vanmorgen om 10.17 uur is Gerard de Rooy met zijn team gecrashed na 152 kilometer te hebben afgelegd in de etappe Siwa-Siwa.
Op een plek waar ’s morgens door de organisatie nog een piketpaaltje was neergezet, stortte de truck met Gerard de Rooy aan het stuur vanaf een zandduin naar beneden. Het piketpaaltje was door een deelnemer bij de motoren omver gereden en niet teruggezet, dan wel omgewaaid.
“Daardoor schoten we steil naar beneden en kwamen we op de bumper terecht, de cabine kantelde en ik wist dat het gedaan was,” stelde een duidelijk aangeslagen Gerard de Rooy.” Als we 5 meter naar rechts hadden gereden was er niets aan de hand geweest. We reden niet al te hard, we zaten n.l. op kop. Zoals afgesproken wilden we in de zandduinen Tchaguine voor blijven en dat was het geval. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje. Cabine, chassis en motor zijn onherstelbaar vernield, het is afgelopen,” aldus de 22 jarige zoon van Jan de Rooy, die tot nu toe zoveel indruk maakte in het peloton.
Tom Colsoul stond nog te trillen op zijn benen:” Ik dank de mensen die de rolkooi gemaakt hebben op mijn blote knieën, we hebben de hele rally nauwelijks risico’s genomen en dan nu dit,” aldus de Belg die niet verhult toch trots te zijn op de prestaties van Gerard de Rooy, Arno Slaats en zichzelf,” We waren er vlak bij, zo hard is topsport.”
Vader Jan, die later gestart was dan zijn zoon, was slechts minuten later ter plekke om zich op de hoogte te stellen van de situatie. Toen hij zag dar er geen persoonlijke schade was en dat de wagen van zijn zoon onherstelbaar was verwoest , is hij doorgereden. “ Er is maar één ding belangrijk, dat is de gezondheid van het team. Over de schrik en de teleurstelling komen ze wel heen. Ik blijf trots op het team.”
Door het wegvallen van zoon Gerard heeft Jan nu ineens de kans om alsnog naar een podiumplaats te rijden. Jan stond in het klassement op een 4de plaats.
Noot voor redeacties: RTL5 zendt vanavond beelden uit van de onfortuinlijke crash van het team de Rooy
(
Bron: parijs-dakar.be )
spijtig voor Colsoul !