http://www.race-rally.be/
46ste Boucles de Spa Alphonse Delettre belooft spektakel
Eindelijk. Eindelijk gedaan met de taart-met-koffie bij de schoonmoeder. Met het opkuisen van de garage. Eindelijk hoeven we ons niet langer tevreden te stellen met Playstation, eindelijk begint het echte werk weer: na een winterslaap van liefst 21 weken herneemt het Belgische rallykampioenschap divisie 1 in Spa. En het deelnemersveld van de 46ste Boucles de Spa is veelbelovend, veel aantrekkelijker alvast dan dat van de editie 2002.
“Ik heb me nog niet beklaagd dat ik van datum ben veranderd”, aldus organisator Pierre Delettre, nog licht gehandicapt na een poging om Alister McRae te imiteren met de mountainbike. « Ik voel de opwinding. Iedereen wacht met ongeduld op Spa. En het lijkt me dat ook de algemene sfeer veel positiever is. Het wegvallen van de Clémentine en het wegvegen van de klimatologische vraagtekens, door de latere datum, trekt een pak nieuwe deelnemers. Zij voor wie februari te vroeg kwam en zij die liever niet hun materiaal op het spel zetten van bij het begin van het seizoen. Een paar namen : de Deen Pilgaard met een Peugeot 306 Maxi, Reynvoet in een BMW, Radoux in een Escort WRC, allemaal rijders die voorheen hun kat stuurden. Van de plaatselijke rijders heb ik ook gehoord dat het schrappen van sneeuwbanden en van een onverhard-configuratie hun budget aanzienlijk verlichtte. We zullen de Clémentine nooit vergeten, de naam gaat trouwens over op een nieuwe kp, volledig geasfalteerd, maar finaal moeten we durven stellen dat we de juiste beslissing hebben genomen, hoe hard ze ook was. »
Zelden zag de Union Mécanisée de Spa zo’n inschrijvingslijst twee weken voor afsluiten.
« We hebben er al meer dan dertig en het begint nog maar pas », aldus Pierre Delettre. « In de wetenschap dat we de Citroën Saxo Challenge over de vloer krijgen, de Ford Focus Tour én de nieuwbakken Benelux Trophy die in Spa zijn eerste manche krijgt, durven we hopen op meer dan 120 auto’s. Of een verhoging met 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Zonder de deelnemers aan de historic new look te tellen. »
Uiteraard is het nog wat vroeg voor een troepenschouw, maar we weten toch nu al dat we een tiental ‘dikke’ Groep A’s 4x4 aan de start krijgen. Met de Toyota’s Corolla van de vorige twee Belgische kampioenen, Pieter Tsjoen en Rocco Theunissen, en van Philippe Stéveny. Plus wellicht nog enkele buitenlanders. De Celica’s GT Four van Dominique Bruyneel en de Nederlander Wevers, de Skoda Octavia WRC van David Sterckx, de Subaru Impreza van Bernard Munster en de Mitsubishi Lancer Groep A van Kris Princen. En als ze het budget rondkrijgen, mogen we ook David Loix en Patrick Snijers verwachten.
In de Super 1600 krijgt de Fiat Punto van Larry Cols, winnaar vorig jaar met een Mitsubishi, forse tegenstand van een kwartet Saxo’s met kampioen Olivier Collard, Bernd Casier en de plaatselijke rijders Olivier Zonderman en Thierry Bragard.
In Groep N haalt Xavier Bouche zijn Lancer Evo7 van stal om het op te nemen tegen enkele onverwachte opponenten zoals Jean-Pierre Van de Wauwer die zijn Renault Clio Williams ongetwijfeld in alle bochten zal wringen en ook…oeps, dat moet een verrassing blijven.
Tenslotte nog een woordje over het parcours dat door koersdirecteur Jean Caro ingrijpend werd gewijzigd.
Eerste nieuwigheid: de rally start op vrijdagvond 19u30 met een show-kp by night in Francorchamps, op het parcours van Champion's Day. De wagens vertrekken in omgekeerde volgorde van hun nummers (het hoogste nummer eerst dus) en moeten drie rondjes draaien of een totaalafstand van bijna 4 km.
Het serieuze werk begint op zaterdag, om 8u30, met drie lussen van 4 kp’s : de nieuwe Clémentine, Ster (een klassieker keer terug), Stoumont (goed voor 21 km), en Redoute. Terug in Spa, even na 21u, zullen de deelnemers 130 km op hun teller heben staan.
Op zondag staat er vanaf 8u30 81 km op het programma, verdeeld over twee lussen van 4 kp’s : Spa, Harzé in een nieuwe snit, Bodeux (gewijzigd) en Wanne. Om 16u49 mag de winnaar van de 46ste Boucles de Spa zijn wagen in het gesloten park parkeren.
http://www.race-rally.be/
(CKJ Distrispeed)