Quote:
Originally posted by A.J.
De Mini's hebben vandaag gereden op circuit zolder.
Het is een mooi deelnemersveld met veel onbekende en nieuwe "piloten". Spektakel gaat er zeker te zien zijn maar wat de rondetijden betreft zullen de mini's vrijwel niets sneller zijn dan de Yarissen.
Zelf ook wat gereden met de Daikin Mini van Alexandra Van de Velde en er vielen meteen enkele dingen op. De wagen rijdt eenvoudig want het is geen race maar een gewone baanwagen. Wat betreft de wegligging is het een wagen met veel onderstuur en hij mist een sper. Ookde ophanging mocht wat harder staan. De banden geven niet veel grip en de remmen gaan het zwaar te verduren krijgen in de laatste ronden van de races.
Maar al deze dingen gelden voor alle deelnemers en gaan we mooie races zien, ben ik zeker van.
|
Aha! Ik ben blij dat iemand de Mini's eens in het juiste perspectief ziet. De Mini Cooper S zal in Zolder met veel moeite onder de 2 minuten duiken, om redenen die je net aanhaalt. Het is ook logisch:
- gewicht! meer dan 1.100 kg is wat veel.
- sperdiff -> geen.
- banden
- geen "echte" race-ophanging
Afgelopen dinsdag was er op onze dag in Zolder een Mini aanwezig, en ik had geen enkele moeite om hem te volgen. Op de rechte stukken loopt hij weg, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt in de bochten. In de snelle speelt de ophanging hem parten, in de trage de (ontbrekende) sperdiff. En na 10 ronden waren de remmen "onbruikbaar" geworden!
Ik moet toegeven dat ik het concept schitterend vindt: een wagen voor de openbare weg waar je mee mag racen. Prachtig!
Maar ik vrees eerlijk gezegd ook voor veel brokken. Meer dan in de Yaris Cup en Clio Cup vrees ik...
Just my humble opinion...