117 inschrijvingen voor Boucles de Spa
Over minder dan twee weken wordt het Belgische rallykampioenschap 2003 divisie 1 afgetrapt in Spa. Eindelijk, zuchten velen, want de winterstop duurde vijf maanden.
'Nieuw' is de rode draad die door de 46ste Boucles de Spa loopt. Nieuwe datum (4, 5 en 6 april), een bijna voor de helft vernieuwd parcours, einde van de onverharde Clémentine en een start op vrijdagavond in Francorchamps met een show-kp.
« Blijkbaar slaat de nieuwe formule aan », mag organisator Pierre Delettre vaststellen, « want we hebben nu 117 inschrijvingen. Een verhoging met 50 procent ten opzichte van het jaar voordien. Sinds ik in 1987 de Boucles heb overgenomen zag ik nog nooit zo'n veld. Ik kan niet anders dan concluderen dat het drukken van de prijs, ten koste van het karakter, dat beseffen we wel, werd geapprecieerd. »
Ook kwalitatief is het veld verbeterd. Want de tenoren van 2002 krijgen het gezelschap van liefst drie ex-kampioenen van België, met voorop de altijd spectaculaire Patrick Snijers, zesvoudig winnaar in Spa, de laatste keer in 1985.
« Dankzij mijn co John Muth, kon ik budget bij elkaar harken voor een Subaru Impreza WRC model 2001 uit de ateliers van First », aldus de Brabander. « Jammer genoeg ging de Fransman Perreira er vorig weekeinde zwaar mee van de baan. Onherstelbaar, volgens Willy Collignon. Ik zal dus moeten terugvallen op de WRC '99. Ik hoop dat dat zal volstaan om de strijd aan te binden met de Toyota van Tsjoen. »
In afwezigheid van Bruno Thiry, die hetzelfde weekeinde zijn EK-campagne begint in Italië, zal de Boucles dus worden gekruid door een duel Tsjoen-Snijers. Tsjoen beschikt overigens over de Corolla WRC van Future World, waar de Pool Kuzaj placht mee te rijden.
Met zijn drieën staan ze te trappelen voor de rol van scherprechter. Bernard Munster (Subaru Impreza Groep A) en Kris Princen (Mitsubishi Lancer Evo6 Groep A van Van Parijs), beide ex-winnaars in Spa. Plus Brusselaar David Sterckx, die opnieuw de Skoda Octavia WRC Evo2 van Pro-racing laat voorrijden.
Als outsiders mogen we in groep A citeren : de Toyota's Celica GT Four van regerend Belgisch kampioen Rocco Theunissen (de Nederlander huurde de auto waarmee zijn landgenoot Wevers in Hannuit won) en van ex-kampioen D2 Dominique Bruyneel. De Ford Escort WRC waarmee Jean-Philippe Radoux vorig weekeinde nog won in Trois-Ponts, de Audi van Bodson, de Mitsubishi Lancer Evo 6,5 van Bijvelds en de Subaru GT van Béco.
Verwacht mag worden dat de Mitsubishi's groep N zich in dat gezelschap kunnen mengen. Minder talrijk dan gewoonlijk, maar misschien heeft dat te maken met het ontbreken van onverhard en winterse omstandigheden en dus een minder uitgelezen terrein voor de 4x4's. Xavier Bouche, Bob Colsoul, de Deen Poulsen, de Brit Briant en Dominique Jullien moeten maar niet dromen van een herhaling van de stunt van Larry Cols die zijn Mitsu Evo 6 groep N vorig jaar op de hoogste trede van het podium parkeerde.
Cols wacht nu de uitdaging om in zijn Fiat Punto Super 1600 de Citroëns Saxo van Olivier Collard, Belgisch kampioen in zijn categorie, Thierry Bragard (winnaar challenge 2002) en Bernd Casier (ontdekking van 2002) voor te blijven.
Voor de VW Polo van Gaban of misschien een Suzuki wordt het wachten tot Ieper. Voorlopig dus slechts 4 Super 1600's. Maar Tanghe (Saxo Kit Car), Zonderman (Saxo Kit Car), Bebronne (Opel Astra), Van de Wauwer (Clio Gr.N), Blaise (Opel Astra), de Deen Pilgaard (Peugeot 306 Maxi) en de Nederlanders Hollandais de Winkel (VW Golf Kit Car) en Bergsteyn (Opel Corsa) staan borg voor spanning bij de tweewielaangedreven auto's. Zonder de ruim twintig Saxo's van de Challenge te vergeten. Lhonnay en Warzée komen erbij en nemen het op tegen de habitués Boelens, Petitjean, Hébette, Vanhuysse en Schammel. De Ford Focus Tour waarin Jardon de degens kruist met Romain, Perneel en de Nederlanders. En de Polo's van Servais, Duchateau en Verhees.
Een deelnemersveld dat moet borg staan voor strijd en spanning in alle categorieën en op alle niveau's.
Bron
www.race-rally.be
CKJ Distrispeed