View Single Post
Old 02-05-2003, 16:03
BMW Beliën's Avatar
BMW Beliën BMW Beliën is offline
De Paddock Rookie

Ik ben geen voorprater voor de Mini's maar wilde alleen maar mijn opinie geven over hoe ik in de praktijk de zaken ervaar.
Prijzen van de onderdelen?:
http://www.minicooperchallenge.com/PrijslijstNL.htm
op deze site vind je de prijzen van alle onderdelen. Ik heb bij andere Cup-merken nog nooit zo een lijsten gevonden die door iedereen geraadpleegd kunnen worden.
Natuurlijk ben ik niet echt op de hoogte van wat een slick van een Clio kost. Maar als je wil kan de banden van een mini na één wedstrijddag nog altijd verkopen als tweedehands. Dat is duidelijk het geval niet met die van een Clio of Yaris.
Remmen en rondentijden:
-De remmen van de MINI Cooper S Club Sport zijn geen raceremmen. Het zijn originele schijven en beugels met performante remblokken en een extra luchtkoelingssysteem naar de voorste remmen toe. De beroepstestpiloten, Corthals en Kumpen, formuleerden daarom de volgende raad: om snelle rondetijden neer te zetten, en oververhitting te vermijden (en dus ook ongevallen) is het belangrijk vroeger te beginnen remmen dan met een echt race-systeem.
-Ook de banden zijn geen echte racebanden zoals op de Yaris en en de Clio, waardoor ze ook al minder snel kunnen rijden.
-De Racekarkas: De mini is een standaardwagen en is dus minder sterk, stijf dan die van de Clio die speciaal opgebouwd is om te racen.
-Gewicht: Het gewicht van een Mini zonder piloot moet 1140 kg bedragen, bij een Yaris is dat 920 kg met piloot. Zoal +- een verschil van 300 kg, of 4pk/100kg meer voor de Yaris.

En nog de volgende opmerking: Bij het begin van de Clio Cup in 2001 hadden er al vele problemen met de motor na 1 of 2 wedstrijden, vraag maar aan Kelly Jamers, en ook vorig raceweekend heb ik bij de verschillende teams gezien dat er kapotte motoren waren. Hoeveel versnellingsbakken en steekassen zijn er al kapot gereden op de Clio's, laat staan te spreken over de brokken die er gemaakt worden. Met het New Race Festival waren er maar 7 ongeschonden Clio's in het gesloten wagenpark, volgens Danny Dubois maar 3.
Voor zover ik weet is er nog niet 1 Mini die motorproblemen heeft en maar dat zal de toekomst wel uitwijzen. Ook de remmen en banden van een Clio of de Yaris zullen vervangen moeten worden na een wedstrijddag, zeker in Francorchamps.
Bij de Mazda MX-5, ook een standaardwagen hebben we 3 jaar met dezelfde motor gereden zonder veel problemen en moesten we ook elke race nieuwe blokken en banden steken.
Dan vraag ik mij af welke Cup dan beterkoop is?
http://belien.tripod.com
Reply With Quote