Beklijvende discussie, of zoals iemand al zei, idealisten tegen realisten.
Nochtans is het tegenwoordig voor sommigen vrij makkelijk -zo heb ik de indruk- om een autosport-site op te zetten en in leven te houden.
Het kan, dankzij de massa persberichten die naar jan en klein pierke worden gestuurd door zowat elk team en zowat elke rijder.
Sinds dit seizoen krijg ik elke zondagavond het alarmerende bericht dat mijn mailbox weer zijn limiet heeft overschreden.
Er zijn nu al rijders die per race 2 berichten beginnen te versturen, eentje in het Nederlands en eentje in het Frans. En daarvoor moeten ze dan ook 2 journalisten betalen.
En uiteraard allemaal even objectief, al die persberichten, ...
Als je nu al die persberichten klakkeloos overneemt en op je site publiceert, dan ben je toch al goed bezig, niet?
Neem nu de berichten van Kumpen, GLPK, Muytjens, KS Motorsport, RTM, Maes-Verbist, Longin en nog een tiental anderen, dan heb je al heel wat "content". Of het professioneel en objectief is, is een andere kwestie.
Wel, net dat soort sites maakt de markt kapot. Het haalt het niveau en imago van internetjournalistiek in deze sector naar beneden.
En dan hebben we het nog niet over de taal die gehanteerd wordt. Om de 2 regels is er wel ergens een flinke verkrachting van het Nederlands.
Het wordt helemaal leuk als dat soort sites op elkaars forums topics openen om te melden dat er weer "nieuws" is, zijnde het persbericht dat naar een 100-tal mensen is gestuurd en dat dus ook "nieuws" is op een concurrerende site, die dan op een ander zijn forum gaat melden dat hij "nieuws" heeft ...
In de media is autosport an sich al bekend als "vuile" sport. De manier waarop nu vaak autosport-journalistiek op internet wordt bedreven, maakt het alleen maar erger.
De geloofwaardigheid is ver te zoeken.
Probeer dan maar eens een budget los te weken voor een campagne van een of andere adverteerder.
Het probleem ligt dus niet bij de gebruiker, maar bij de boodschapper.
Op termijn zullen gebruikers wel bereid zijn te betalen voor professionele sites.
Maar eerst het verhaal van het kaf en het koren ...
Last edited by Peter Baert; 14-05-2003 at 00:31.
|