Nieuws brief!
Super Meeting XXL op Pinksteren
Pierre Delettre organiseerde al Super Meetings nog voor het woord was uitgevonden, door de New RACB. Super Meeting in de zin van: hoogdag van de promotiecups, nationaal en internationaal. De Spa Euro Race draagt het concept al jaren in het vaandel.
We schrijven 1990 toen Pierre Delettre beviel van een alweer geniaal idee. Waarom niet de promotieformules, die veelal als decor werden gebruikt door andere races, alhoewel zij wel het meeste spektakel boden, waarom niet die promotiecups voor het voetlicht brengen ? De Spa Euro Race was geboren.
In iets meer dan tien jaar tijd is de Spa Euro Race uitgegroeid tot een vaste afspraak in de agenda van de Belgische autosportliefhebber. Spektakel, een geoliede promotiemachine, de zon, die in juni meestal ook op de afspraak is, en klinkende namen maakten de ronk van de meeting. Goed een derde van het huidige Formule 1-peloton passeerde al de revue, weze het in Formula Renault, Opel Lotus of andere instapklassen. We citeren voor de vuist weg de namen van Mika Häkkinen, Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya, David Coulthard, Jos Verstappen, Justin Wilson en andere Antonio Pizzonia's.
Nu de Spa Euro Race in het lange pinksterweekeinde valt, moest de organisator uiteraard de gelegenheid te baat nemen om voor een XXL-editie te zorgen. Kwalificaties op vrijdag en zaterdag, races op zondag en pinkstermaandag. In totaal 19 races op twee dagen, in tien verschillende autosporttakken. Waarbij dus twee Super Meetings na elkaar.
Alleen de prijs werd niet XXL. Een inkomticket voor de vier dagen kan je nog altijd kopen voor 15 euro. En daarmee kom je ook in de paddock. Om een nadere blik te werpen op de 400 auto's (toerisme, GT, formule-bolides, proto's) en 500 rijders.
Het wordt vroeg opstaan zondag want de Franse Caterhams beginnen er al om 10u30 aan. Gevolgd door de historische Mini's uit Groot-Brittannië, die wel zo'n 10 seconden sneller draaien dan onze eigentijdse MINI's van de Challenge, die weliswaar veel dichter bij het toonzaalmodel staan.
Rond de middag is het tijd om kennis te maken met de (eveneens Britse) MG Cup (S en ZR), een première voor België. En dan komt de zware cavalerie. De Renault Sport Clio Elf Cup, de eerste Belgische race op zondag en door de band behoorlijk sensationeel van aard. En met steeds een spannende ontknoping : de ontmaskering van de Gemaskerde Racer. Wie is de volgende in het rijtje om de zwarte Clio nr. 13 te besturen, na Bas Leinders, Marc Goossens en Renaud Verreydt ?
Volgt nog een tweede manche van de Caterhams, de Italiaanse Formula Renault 2000 en dan de Belgische MINI Cooper Challenge en Formula Renault 1600, die voor de gelegenheid wordt versterkt met de deelnemers aan het Italiaanse kampioenschap. Wat het peloton tot een 40-tal eenheden zou moeten uitgroeien en, vooral, onze sterkhouders Verdonck, D'Ambrosio, Hodencq, Soulet een eerste internationale referentie bieden.
Om 18u30 zet de Mediagroup Van Dyck Belcar aan voor een race van 4 uren, die dus een behoorlijk 24 Uren-gehalte zal hebben. We kijken uit naar de nieuwe confrontatie tussen de Chryslers Viper, zeker omdat Vincent Vosse aan de Finse Viper van Kuismanen wordt toegevoegd. En we zijn benieuwd of weer een Porsche verrassend uit de hoek kan komen, de Chevrolet Corvette kan bevestigen, wie weet zelfs evolueren en wat de Gillet Vertigo en de Marcos zullen doen. Zonder natuurlijk de toerismewagens uit het oog te verliezen : een pleiade BMW's, de originele Bora TDI en MINI en de Ford Mondeo Silhouette van Radermecker.
Maandag is het menu zowaar nog copieuzer. Tien races, waarvan de eerste al om 9u30. En, indien U op het circuit overnacht of in de onmiddellijke nabijheid, vergeet dat rustig ontbijt, want de proto's van het Infinity Sportcars Championship maken een kabaal dat horen en zien vergaan. De Radicals, Furya's, Debora's, Norma's en Westfields keren trouwens nog twee keer terug: in het begin en op het einde van de namiddag. Een voorsmaakje voor de 1000 km van Spa. En lach niet te snel, de heertjes draaien dezelfde tijden als de snelste Porsches uit de Belcar.
Na die niet te missen wake-up call volgen de tweede manches van de Formula Renault 2000, MINI Cooper Challenge (er volgt er zelfs nog een derde), Renault Sport Clio Elf Cup, de gemengd Belgisch-Italiaanse Formula Renault 1600 en nog twee races van de Toyota Yaris Cup. Een gevulde dagorde dus.
Als U nog niet wist waarheen op dat lange pinksterweekeinde van 6, 7, 8 en 9 juni, zoek niet langer : met zijn allen naar Francorchamps.
RAC-Spa
www.race-rally.be
CKJ
www.distrispeed.org