Eurosong is ook mijn ding al jaren niet meer, dus daar zitten we al op een lijn.
Wat betreft die vriendjespolitiek, was dat vroeger ook al niet zo?
Als ik me goed herinner is er altijd al een "jij krijgt iets van mij, als ik iets van jou krijg" onderonsje geweest. Bvb tussen de mediterrane landen (Spanje, Portugal,..), de Scandinaven, enz..
Daartegenover staat de klassieke België - Holland relatie. Als we elkaar maar kunnen pesten, zullen we het ook niet laten. Maar ja da's al enkele honderen jaren zo
Nee, het songfestival is een mediacircus, dat al lang zijn essentie heeft verloren. Origineel was het een deel van de Europese verruiming. Nu is het gewoon een excuus om promotie te maken en zichzelf of het land dat je vertegenwoordigd te verkopen.
Maar "who cares"? Als dat spelletje werkt en dit elk jaar miljoenen kijkers enkele uren voor de TV zet. Is dan het doel niet bereikt?
Zeg nu zelf. Wie is buiten ABBA, Johnny Logan, en (in mindere mate) Sandra Kim nog echt doorgebroken in het songfestival?
Ik denk als je echt op zoek bent naar een nieuwe artiest of nieuwe groep, je de richting van een Europese rock-rally of zelfs mss nog een Europese "idool" moet uitgaan. Alhoewel dat laatste ook een echt mediacircus is
Bwa, zie het als een ontspanningsprogramma met een lage instapdrempel.
Ik zou daarenboven als VRT of RTBF niet echt zien zitten de organisatie te moeten dragen. Zoveel geld hebben de openbare omroepen nu ook weer niet in de schuif liggen. Neen, laat ze dan dat geld maar spenderen aan een kwalitatief goede eigen productie (of zelfs aan autosport om hier de link te leggen)