Beste Huudo, zoals ik op het eerste gedeelte van deze poll al geplaatst heb of beter gezegd had, is er twee jaar geleden in mijn vriendenkring een jonge kerel van zijn middel af verlamd geraakt doordat hij geen gordel droeg toen hij op een rechte weg plots de controle over het stuur verloor en via de gracht in een weide terecht kwam. Zijn rug was gebroken en doordat zijn radio nogal luid stond zijn de mensen die op zo'n 10 meter van die weide wonen wakker geworden en hebben zij de hulpdiensten gebeld. Bij aankomst van die hulpdiensten bleek dat zij geen 5 minuten later hadden mogen komen of ik had nu een grafsteen als vriend gehad.
Ik wil maar zeggen dat het dragen van een gordel wel degelijk de kans op zware verwondingen verminderd en de overlevingskans vergroot. Dat een enkeling zijn leven te danken heeft aan het niet dragen van de gordel zal ik niet betwisten, maar het gaat dan ook om een enkeling.
Trouwens ik weet niet of je het weet maar als je met een snelheid van 50 km/uur tegen de voorruit knalt wordt je levend gescalpeerd omdat je haar in de scheuren van het glas blijft kleven terwijl jij terug naar achter wordt gekatapulteerd. Pijnlijke zaak zo lijkt mij.
Maar ik geef je wel gelijk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken of hij al dan niet de gordel draagt als hij achter het stuur kruipt. Wat volgens mij niet geld als passagier, want ook ik laat niemand achter mij instappen als hij of zij de gordel niet draagt.
|