Of het nu allochtonen zijn of autochtonen, dat maakt eigenlijk weinig uit : feit is dat een minderheid op gelijk welk gebied zich altijd gaat trachten te versterken door in groep op te treden, en dat een aantal individu's in groep totaal anders reageren dan elk geďsoleerd individu. In dit geval waren dat een aantal allochtonen, maar het kunnen net zo goed een groep hooligans zijn, of een ontaarde groep in een betoging, of zelfs studenten (ik weet wat wij indertijd uitgestoken hebben als student in groep). Waarom komen allochtonen dan zo dikwijls in de kijker? Omdat hun cultuur meer gericht is op groepsactiviteiten én omdat wij ze sowieso al in groepen bijeen "steken". Individuele integratie is volgens mij een mogelijke oplossing, maar dan moeten "wij" dat leren accepteren en moeten "zij" tevens accepteren dat het "rondhangen in groep" ook eerder uitzondering dan regel zal zijn in de toekomst. Samenscholingen verbieden zou wat ver gaan, maar het individueel handelen zou toch zeker aangemoedigd moeten worden. Maar dat vergt inderdaad zowel van de autochtone bevolking als van de allochtone bevolking een zware inspanning en in vrees dat beide etnische groepen NIET bereid blijken om deze inspanningen te leveren omdat ze er allebei het nut niet van inzien en de slaagkans negeren. Maar ik ben er wel van overtuigd dat "positieve discriminatie" ZEKER geen aarde aan de dijk zal brengen en enkel olie op het vuur zal blijken voor de aanhangers van "eigen volk eerst". Dat is trouwens een principe dat in mijn ogen voor geen enkele situatie heil brengt : ook positieve discriminatie naar vrouwen toe buigt in eerste instantie een scheve situatie recht om ze vervolgens weer krom te trekken in de andere richting. Maar dat is weer een andere discussie...
Tot zover het evangelie van Sennake