View Single Post
Old 03-06-2003, 20:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Langs de ene kant ben ik daar wel fier op, dat men mij vergelijkt met een Pro, langs de andere kant voel ik me inderdaad gekwetst en vind ik dat mij onrecht aangedaan wordt. Ik ben zo'n dikke 20 jaar bezig met autosport-fotografie en ik durf de foto's die ik 20 jaar geleden maakte nog niet eens vertonen; maar ik heb het nooit opgegeven en voortdurend gezocht en gewerkt aan verbetering, zowel op fotografisch vlak als op het vlak van de toegankelijkheid van de sport om er gaandeweg letterlijk en figuurlijk dichter bij betrokken te worden. Als mijn 20 jaar amateuristische arbeid dan na veel frustratie en mislukkingen eindelijk vruchten begint af te werpen doordat ik erkenning begin te krijgen voor wat ik tracht te verwezenlijken, behoor ik ineens niet meer tot die groep van amateurs, want dat is "geen eerlijke concurrentie". Als alle jonge snaken zo lang moeten wachten en er zoveel moeten voor doen als ik gedaan heb, ben ik ervan overtuigd dat het merendeel afhaakt vooraleer ze er de vruchten van kunnen plukken. Ze zijn nog geen jaar bezig of ze willen al alles wat anderen na 20 jaar bereikt hebben. Hoe lang denk je dat ik een perskaart heb? Dit is pas het 2e jaar hoor. En denk je dat ze mij die komen aanbieden zijn? No way! Het is dank zij bepaalde personen die wel iets in mijn foto's zagen en er iets mee wilden aanvangen dat ik de laatste jaren een werkelijke "boost" gekregen heb. Maar er heeft mij nooit iemand uitgelegd hoe ik foto's moest nemen, waar ik moest gaan staan of hoe ik foto's best kon bewerken in photoshop. Dat heb ik allemaal zelf moeten uitvissen. Om de jonge gasten hier dat werk te besparen tracht ik zo goed en zo kwaad als ik kan om mijn beperkte kennis op hen over te dragen. Maar betekent dat dan dat ik "op pensioen" moet gaan als amateur eens ik mijn kennis overgedragen heb? Ik dacht het niet. De dag dat ik mijn boterham verdien met het maken van foto's mag je mij tot de pro's rekenen, tot nader order ben ik nog steeds een amateurke met een beperkt budget, een modaal fototoestel, en het enige wat ik voorheb op de rest is een pak ervaring. De keerzijde van de medaille is dan ook dat ik 2 maal de leeftijd heb van de meesten hier. Maar dat je "buiten categorie" gezet wordt omdat je toevallig veel tijd geïnvesteerd hebt in je hobby vind ik onredelijk. Dat is mijn visie, en die kan er naast zitten, maar als dat zo is hoor ik het wel zeker?

Ik had ook zeer graag bij de sponsordag van Race Projects geweest, maar gezien de teneur hier heb ik maar 2 opties : ofwel trek ik me terug van de competitie alvorens ze begonnen is en dan is iedereen gerust en tevreden, ofwel word ik bij de "Pro's" gerekend en daar ben ik als amateurke totaal kansloos, wat hetzelfde resultaat oplevert als me terugtrekken. Vind je ook niet dat dat onrechtvaardig is?

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-06-2003 at 20:50.
Reply With Quote