View Single Post
Old 22-06-2003, 16:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik heb er niet zo'n moeite mee. Er zijn er die denken dat we idd naar Amerikaanse toestanden moeten evolueren. Mij niet gelaten hoor. Ik ben roker en heb 'altijd' de hoffelijkheid gehad om eerst te controleren of ik niemand stoor. Thuis rook ik in huis en als er bijvoorbeeld niet-rokende vrienden op bezoek komen doe ik dat wel even buiten. Als ik in Amerika ben, dien je overal buiten te roken. Sommige cafe's laten ginder toe om aan de 'toog' te gaan roken. So be it. Maar ik zal het altijd eerst vragen of het al dan niet stoort.

Echter: Aan alle kruisvaarders in deze de volgende bemerking. Dat roken de gezond schaadt, staat wel vast. Maar rokende auto's schaden evenzeer, rokende fabrieken nog meer. Alleen hebben we er nog minder inderecte hinder van en kraait geen hond ernaar. Het is goed een standpunt te hebben, maar extremisme is nooit goed. Iedereen moet ophouden kritiek te spuien over anderen zonder met een gedegen verbeteringsvoorstel te komen.

De overheid heeft een dubbel gezicht trouwens in deze. Ze doen of ze het roken willen inperken of zelfs helemaal verbannen. Maar als ze dat doen, leven de mensen langer - dus duurder voor pensioenen - en missen ze jaarlijks miljarden inkomsten aan taksen. Vraag is of ook de niet-rokers bereid zijn om dit gat mee op te vullen door nog maar eens een belastingsverhoging... Als dat het geval is, dan moet je idd deze kruistocht voorzetten tot het bittere einde - tot er niemand meer rookt.

Trouwens een niet-roker weet niet wat een roker ervaart als ie geen sigaretten heeft. Ik ben als snot-jochie begonnen en heb al duizenden keren het moment verdoemd dat ik dat deed. Het is trouwens de tabaksindustrie die 'spul' in de sigaretten draait om de mensen aan het roken te houden. Tabak puur heeft zelfs tot op een bepaals niveau een helende werking. Vraag het maar aan de Indianen.

Mijn 2 centjes
Reply With Quote