Oneliner, je kunt die persoon die vlak bij jou een sigaret opsteekt misschien vragen of het hem/haar stoort dat jij eet terwijl hij/zij rookt. Wie weet helpt het.
Ik vind in ieder geval de vanzelfsprekendheid waarmee je moet aanvaarden dat je stinkend thuiskomt als je eens buiten wil komen, stuitend. Dat hoffelijkheidsgedoe is wat mij betreft vaak praat voor de vaak waarmee rokers de verantwoordelijkheid van de overlast (of die nu groot of klein is, laat ik in het midden) die ze bezorgen wat te makkelijk afschuiven.
Zelf knap ik nogal af op rokers en in het bijzonder rokende vrouwen : je ziet een moordgriet, prachig gekleed, beweegt elegant, hemels lichaam en kan nog een deftig gesprek voeren ook, maar dan... steekt ze een sigaret op. Ai, dat doet pijn, kan ik m'n fantasmes weer op een ander gaan projecteren. Als het een one night stand zou zijn, valt er eventueel nog mee te leven, maar een vaste relatie met iemand die constant uit haar bek stinkt (ik rook niet en poets m'n tanden twemaal per dag, dus dat zit bij mij wel goed), neen bedankt...
Dat rokers veel geld in de staatskas brengen, daar valt moeilijk iets tegenin te brengen en ik vind de houding van de Staat daarover eveneens hypocriet. Echter, de kosten voor de sociale zekerheid voor het het behandelen van allerlei kankers die verband houden met roken, zijn ook niet bepaald laag, dus zo onevenwichtig als sommigen hier willen voorstellen, zal het kostenplaatje er ook niet uitzien.
En tot slot nog een pleidooi voor "spuitershoekjes" in cafés en andere zaken en daarmee trek ik de redenering van de rokers consequent door (vinden jullie toch nog een bondgenoot in me). Ik ben het verdomd ook beu om steeds maar die gore toiletten op te zoeken telkens als ik een shot wil zetten. Hé, ik wil spuiten en da's mijn zaak, kop houden jij daarover. Bovendien is het voor andere toiletgebruikers die ter goeder trouw zijn niet leuk om een hele poos voor een gesloten deur te staan. Nauwelijks geuroverlast in ieder geval bij iemand die een spuit zet, dus ook al geen dure rookafzuiginstallatie. Daarmee samenhangend zou ik nog een partij willen oprichten die het legaliseren van hard drugs als programmapunt heeft. Door de overheid verstrekt, zie ik er enkel maar voordelen aan : extra inkomsten voor vadertje Staat, veel minder criminaliteit (zwaar belaste heroïne zal nog altijd minder kosten dan het spul dat je op straat moet kopen), betere kwaliteit en dus minder overdosissen (niet versneden zoals bij de dealer om de hoek) en dus heel wat minder overlast. Wie kan daar nu iets op tegen hebben ?
En voor jullie beginnen te schreeuwen : (intraveneuze) drugsgebruikers zijn misschien een kleine minderheid, maar wel een realiteit. Net zoals rokers die ook het recht op hun sigaretje opeisen.
Ben overigens niet voor een van overheidswege opgelegd verbod en al zeker niet als het toch niet kan worden doen nageleefd. Nog een stuk zwaarder belasten zeker, maar dan krijg je op den duur gegarandeerd een zwart circuit.
Last edited by Mario; 23-06-2003 at 08:11.
|