View Single Post
  #4  
Old 18-08-2003, 12:13
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by Mistery
...maar jaaah...als het fout gaat...dan hebben wij wel iemand die daar voor verantwoordelijk is hé
Ach wat wil je, een heel team vol met hollanders. Je hebt ze voor uitkiezen

Idd, die 780 leek me ook wat aan de hoge kant...........vandaar dat ik even bij wat specialisten dit wilde controleren.

Toch ff gesnuffeld op het net......ik zie door de PK's het bos niet meer :

Het was dus bedoeling om reeds in 2002 met deze bak aan het FIA GT deel te nemen.

Quote:
APP
"APP - Auto Power Parts - Porsche Service" staat er op het kaartje van Aart Andriessen te lezen. Aart is één van de 3 eigenaren van APP en is de man die zich met de techniek binnen APP bezig houdt. Aart is vanaf '92 actief in de racerij, in de Ferrari-Porsche challenge was hij de man achter de auto van Lex Proper. Vanaf '94 was APP een feit, een onderneming waar naast Aart ook Kees Otten en Johan Rim mede eigenaar van zijn. Kees Otten is verantwoordelijk voor de raceactiviteiten binnen APP en Johan Rim is de man voor de personen auto's.
De in Weesp gevestigde onderneming houdt zich bezig met reparatie, revisie, onderdelen, motorsportdelen en motortuning; dit allemaal t.b.v. Porsche's.
Daarnaast is men al jaren aktief binnen de Ferrari-Porsche challenge, waar men auto's c.q. motoren prepareerde voor o.a. David Hart, Remco Papenburg en Hein Hartman. Ook buiten de landsgrenzen worden er APP krachtbronnen ingezet; het Spaanse GT kampioenschap, het STT (Spezial Tourenwagen Trophy) en de Devinol Cup, beiden in Duitsland verreden. In 2000 reden er in de Marcos Mantis Challenge 3 APP geprepareerde Marcossen mee, bestuurd door Nico Verdoes, Eugene de la Croix en Wout van Rhenen, die 3e in het kampioenschap werd. En nu dan ook met de complete bouw van een FIA GT racewagen.

Porsche 996 Bi-Turbo
Vorig jaar werd het idee geboren om een aktief te worden in het FIA GT kampioenschap. De gesprekken tussen Henk Papenburg, die een auto voor zijn zoon Remco in wilde zetten, en APP, leidden tot een moedig besluit. Zeg FIA GT en Porsche, en je komt uit in de N-GT klasse, welke gedomineerd wordt door
de Porsche 996 GT3-R. Hierin zagen Henk en APP weinig heil, dus werd het de GT klasse. Aangezien Porsche hiervoor geen "panklare hap" heeft zoals de GT3-R in de N-GT klasse, moest er dus een auto vanaf de grond af aan opgebouwd worden. Na de reglementen nauwkeurig te hebben doorgelezen, was men er uit. Bij Porsche werd een nieuwe 996 turbo body gekocht, de complete rolkooi werd in Duitsland gekocht bij de firma die ook de roolkooi maakt voor de GT 3-R. De versnellingsbak en koppeling werden in eigen huis samengesteld uit diverse Porsche componenten en huisvesten delen van o.a. de GT1, GT3 en GT3-RS. Nadat de rolkooi in de (standaard) 996 turbo body was gebouwd, ging het geheel naar DP Motorsport in Duitsland, die een compleet nieuwe body-kit maakte binnen de grenzen van de FIA regels.
De motor is weer het geesteskind van Aart; een watergekoelde bi-turbo volgens het bekende 6 cilinder boxer concept met een inhoud van 3600 cc. 2 KKK turboladers, Hegeman intercoolers en een motormanagement systeem van EFI Technoligy zorgen mede voor een vermogen van ca. 550 pk en 790 nm aan trekkracht. Dit alles met de door de FIA voorgeschreven air-restrictors.
"Zeg Aart, als je de restrictors er af laat, hoeveel pk geeft de 6 pitter dan af ?
Nou, 900 tot 1000 pk is geen probleem", luidt het antwoord. Worden wij toch even stil van....

Wat opvalt aan de gele 996-twin turbo is dat de wagen er heel clean en strak uitziet. Daarnaast vallen er details op die spreken van een doordacht concept; portieren die in geopende toestand heel snel uit de scharnieren kunnen worden gehaald voor een optimale toegang in het interieur, zekeringen in het dashboard die in een handomdraai verwisseld kunnen worden, enz. Tijdens ons bezoek stond de motor nog op de eigen proefbank, en had al diverse runs achter de rug; de resultaten van deze tests geven Aart inzicht langs welke weg hij de motor verder moet ontwikkelen.

We zijn uiteraard benieuwd wie er in deze auto mogen gaan rijden. Remco Papenburg is 1e rijder, wie als 2e rijder wordt vastgelegd, was tijdens ons gesprek nog onbekend. Henk Papenburg vertelde met diverse gegadigden te onderhandelen. Buitenlandse coureurs misschien, wie weet, als er geen geschikte Nederlanders worden gevonden, welke over de nodige financiële middelen beschikken. Want dat er een betalende rijder in moet staat vast.

Seizoen 2002
Wat zijn de plannen voor APP Racing in 2002 ?
Deelname aan het FIA GT Kampioenschap met een 8 à 10 man sterk team, m.u.v. de 24 uur van Spa-Francorchaps. Spa zou een te grote aanslag op het budget betekenen. Zoals ook al eerder vermeld, is men wel zo eerlijk om realisatie van de plannen af te laten hangen van de 2e rijder, c.q. de verdere financiële ontwikkelingen. De eerste stap binnen het ambitieuze plan is, om deel te nemen aan de FIA GT testdag die binnenkort (26 en 27 maart) georganiseerd wordt. Daarnaast staat deelname aan de seizoensopener in Magny-Cours op 21 april a.s. ook vast.
Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar ?
Bescheiden tot zeer bescheiden; de auto moet zijn shake-down test nog krijgen, dus hoe de auto rijdt is nog niet bekend. Het streven is om de Porsche "driveable" te maken, geen nerveus ding die je met 600 pk in de rug van bocht tot bocht lanceert. Daarnaast zullen ook zaken zoals bandenslijtage en brandstofverbruik een belangrijke rol spelen bij de verdere afstelling van de auto. APP Racing ziet 2002 dan ook als een uitgesproken leerjaar, zonder veel pretenties.
Concurrenten? Wederom, eerst kijken wat de auto doet en dan zien we wel verder.

http://www.racefriends.com
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote