Nederlandse racerij ligt op zijn gat......donkere wolken voor 2004
Tja de KNAF en NAV hebber er zelf om gevraagd door hun lakse beleid en sancties:
Geen Yaris Cup in 2004
Waarschijnlijk geen Clio's in 2004
Porsche Cup en Mini Cup worden uitgesteld.............
Dat kan voor Belgie zo zijn voordelen en nadelen hebben. Van de ene kant kunnen er een hoop te de oversteek maken naar de belgische cups...............nadeel is echter als sommige cowboys hun cup-mentaliteit meenemen. In dat laatste geval begin ik een mobiele uitdeukcentrale......gouden handel
Hieronder het doemscenario voor 2004:
Quote:
WWW.PITTALK.NL
Amersfoort, 28 augustus - Het lijkt erop dat de komende maanden erg belangrijk zullen worden voor de Nationale autosport. Diverse importeurs stoppen met of beginnen nog even niet met hun merkencup. Krijgt de kwakkelende economie dan toch vat op de autosport, of moeten we verder kijken?
Dat de Toyota Yaris Cup eindigt heeft te maken met de policy van Toyota met betrekking tot de Formule 1, deze is mondiaal en dus een mooi marketingwerktuig voor het Japanse merk. Helaas lijkt de gedoodverfde opvolger, de Mini-cup, nog niet echt levensvatbaar. De Mini-dealers wordt namelijk door moederbedrijf BMW gevraagd te anticiperen door een auto aan te schaffen en deze voor de Cup beschikbaar te stellen, maar niet iedereen heeft hier oren naar.
De Renault Clio Sport Cup lijkt ook te gaan vervallen in 2004, volgens autosportmanager Ron Boon gaat het merk nog wel twee jaar door met de Formule Renault omdat dit een professionele raceserie met serieuze jonge rijders is die allen wat willen bereiken.
De Clio Cup daarentegen is verworden tot een rag-en ramcup, waar de meest grove overtredingen ongestraft blijven en halve startvelden na iedere race bij de schadebedrijven hun auto's kunnen stallen. Volgens Boon is dit niet de bedoeling van de sportieve aspiraties van Renault en getuige de reacties van Pittalk-lezers, ook niet van de deelnemers en het publiek. Na het laatste verslag van de Clio Cup tijdens de Masters ontving de redactie vele mailtjes over dit staaltje sloopkunst van de heren en dames Cliorijders. Overigens spreekt Boon wel enigszins de reclamespot tegen die momenteel de Clio aanprijst, we zien daar namelijk vele Clio's op Assen en Circuit Park Zandvoort -al dan niet vrijwillig- het asfalt verlaten, onder het mom dat het zo spannend is in een Clio.
Hoe gaat het dan met de Alfa 147 GTA Challenge? Volgens de deelnemers is deze cup niet echt een prijspakker, zeker niet na de laatste wijzigingen. Zeker is wel dat de klasse in 2004 op de baan komt, maar wel aan het einde van dat jaar het afscheid zal betekenen van Alfa Romeo aan de nationale autosport.
Na het verdwijnen van het DTCC zonder vervanging door de V8STAR, het uitdunnen van het Formule Ford-veld, zal het moeilijk worden voor Alfa Romeo om samen met de Formule Renault de nationale kar te trekken. De A-evenementen zullen dan met de hopelijk in 2004 wat beter bezette Merwede Springs Golf-cup en VEGE-Series moeten worden aangevuld en de Dutch Supercar Challenge krijgt misschien dat ook de A-status. Maar de Groep A-dagen uit de midden jaren 80 lijken weer aan te breken met verouderde startvelden en minder gevulde en daardoor dus gecombineerde klassen.
Ook Porsche- en Seatimporteur Pon is nog niet geheel uit de autosportplannen, aangezien door onvoldoende belangstelling de Porsche GT3-cup in ieder geval in 2004 niet van de grond komt. Niet alleen in deze luxe raceklasse is de kogel nog niet door de kerk, ook de populaire Seat Endurance Cup is nog niet verzekerd van doorgang. Pon wilde in 2004 namelijk met het nieuwste model Ibiza de Cup voortzetten, maar na onenigheid over de prijs van de nieuwe auto met organisator Huub Vermeulen heeft Seat besloten de importeurssteun te laten vervallen.
De Cup gaat nu in ieder geval in de huidige vorm nog twee jaar door en Vermeulen beraad zich over opbouw van de nieuwe auto's in eigen beheer, of misschien wel een heel ander merk!!
Kortom, er breken bange dagen voor de NAV en KNAF aan om attractieve autosport te blijven bieden in Nederland. In schril contrast staan de uitstekende prestaties van Nederlanders in internationale raceseries. Patrick Huisman in de Porsche Carrera Cup, Donny Crevels in de V8STAR, Chistijan Albers in het DTM en natuurlijk Jos Verstappen in de Formule 1. Maar wie weet keert het tij de komende maanden en kunnen we volgend jaar toch van mooie raceseries genieten op de circuits in de Benelux.
Tekst: Eric Mulder
|
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
|