Sportproto's: de toekomst?
Ondanks een behoorlijke wedstrijd, mede te danken aan de Britse GT's, moet iedereen besluiten dat de proto's het op dit ogenblik heel erg moeilijk hebben.
Als we even de situatie overlopen, dan komen we tot de voor de hand liggende vaststelling dat het FIA-SCC kampioenschap op sterven na dood is. De laatste race gaat naar alle waarschijnlijkheid niet eens door en wat 2004 brengen zal, is hoogst onduidelijk.
Daarnaast baden ook andere series niet in weelde. Het eens zo roemruchte ALMS kampt ook met een mager startveld (Road America --> 6 LMP 900 en 4 LMP 675). Op dit ogenblik is geen enkele constructeur nog rechtstreeks betrokken bij het ALMS-gebeuren (proto's) waar in het verleden BMW, Audi, Cadillac en andere het mooie weer maakten.
Het Grand-Am kampioenschap vecht met het onwaarschijnlijke imago van de Fabcars en of deze wagens ooit zullen aanslaan, is wel echt de vraag.
Zelfs bij Le Mans durf ik een ernstig vraagteken plaatsen. De laatste 4 jaren was er van een wedstrijd nog nauwelijks sprake. De VAG-groep, niet toevallig één van de enige constructeurs die niet aan F1 doen, gooide zo'n smak geld tegen het Audi-Bentley project aan dat van competitie nog nauwelijks sprake kan zijn.
Is er nog plaats voor deze prachtige wagens en onder welke vorm?
Joost
|