Hoe men het juist meet weet ik niet, maar ik denk toch dat alle media het erover eens zijn dat voetbal en wielrennen de 2 toppers zijn in Vlaanderen. Nu, dat is natuurlijk een vicieuze cirkel : omdat ze de populairste sporten zijn wordt er het meeste aandacht aan geschonken, en omdat er door alle media in Vlaanderen het meeste aandacht aan geschonken wordt, zijn ze veruit het populairst.
Hoe kan je die cirkel doorbreken? Wil de meerderheid van "sportminnend Vlaanderen" die cirkel wel doorbreken? Is het waar dat onbekend ook onbemind is? Als ik op het werk het onderwerp F1 (want dat is dan toch nog het meest bekend bij "Jan Modaal", over Belcar hebben ze in 99% van de gevallen nog nooit gehoord - in tegenstelling tot de 24 uren van Zolder - begrijpe wie kan) aanhaal, krijg ik steevast de opmerking : "als ik daar 5 minuten naar kijk lig ik in slaap!" En het is waar dat de F1 de laatste jaren (dit jaar gaat het wel beter) een slaapwekkende vertoning geweest is. En als dat het uithangbord van de autosport moet voorstellen, snap ik wel dat de doorsnee Vlaming snel doorzapt naar een voetbalmatch of een wielerwedstrijd. Ook het feit dat er geen Belgen (over Vlamingen wordt zelfs niet gesproken) in de F1 zitten helpt hier niet aan. Voetbal en wielrennen zijn sporten waarin een Vlaming zich nog kan verheugen in een Vlaamse of Belgische overwinning... Recentelijk kan je tennis daar aan toevoegen, en plotsklaps kan je ook meer en meer internationale tornooien live op TV volgen... In de tijd dat Boutsen actief was in de F1 werden ook alle wedstrijden integraal en live op de toenmalige BRT uitgezonden (de 2 "Dirken" weet je nog wel?)
Het doorbreken van die vicieuze cirkel is volgens mij alleen mogelijk als inderdaad de media ermee beginnen en de autosport in al zijn facetten meer in de spotlights zouden zetten. En je hoort mij niet vertellen dat er geen journalisten zijn die moeite doen eh! Peter Baert en Eric Dupain zij echte voortrekkers op dat gebied, maar wanneer komt zo'n autosport-uitzending eens in prime-time? Zeer zelden zo blijkt, zelfs een aantal F1-wedstrijden (waarvoor de VRT toch wel serieus wat geld moet afdokken) worden in uitgesteld relais uitgezonden als een andere sportmanifestatie tegelijkertijd te bekijken valt. En om nu te kijken naar een F1-race terwijl je op de radio al 3 keer gehoord hebt wie er gewonnen heeft, tja, dat zal alleen een echte autosportfanaat doen (die je eigenlijk al niet meer moest overtuigen)...
Een ander probleem is de rallysport : een voetbalmatch of een wielerwedstrijd (of etappe) duurt hooguit enkele uren en kan dus integraal uitgezonden worden. Heel anders vergaat het een rallywedstrijd die 3 dagen in beslag neemt. Live beelden zijn nagenoeg onmogelijk (de FIA heeft wel geprobeerd om daar iets aan te doen maar dat is nooit een succes gebleken) en meestal zie je dus pas de eerste beelden als de winnaar al bekend is...
Jammer genoeg heb ik de wijsheid niet in pacht, en kan ik geen pasklare oplossing voorleggen voor dit probleem. Is het trouwens wel een probleem? Voor ons wel ja, maar voor de doorwinterde voetballiefhebber is er geen vuiltje aan de lucht. Het "bekeren" van voetbal- en wielrennen-minnend Vlaanderen hoeft trouwens niet te betekenen dat ze hun geliefkoosde sport moeten afzweren, niemand zegt dat je geen voetbal meer mag bekijken als je een autosportliefhebber bent.
Het enige wat ik als "raad" kan geven, en ik herhaal het, is dat de voorzet (om dan toch in voetbaltermen te spreken) echt wel van de media moet blijven komen. En het is de Vlaming die het doelpunt moet scoren. Als hij WIL scoren...
|