View Single Post
Old 02-09-2003, 10:18
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by joost
OK, maar hoe verklaar je dan de goede opkomst bij autosport-evenementen op Zolder. De laaste jaren was de kaap van de 40.000 en 50.000 bij sommige wedstrijden niet ver af.
In de eerste klasse van onze voetbalcompetitie is 60 à 70.000/weekend al een goed resultaat voor alle wedstrijden (9!) samen. Dus moet er toch een basis zijn?
Spa haalde met de 24 uren zelfs de 100.000...
Bovendien kan je niet of nauwelijks meten (ik heb enige media-ervaring) wat in een krant gelezen wordt, dus lijkt met het gevaarlijk te stellen dat de voetbalverslagen van 2de, 3de en 4de nationale (Nieuwsblad: 4 à 5 pp) bijvoorbeeld meer zouden gelezen worden dan een degelijk verslag over de 24 uren van Zolder of de 1000 KM van Spa.
Ook ik kan inderdaad niet meten wat er in een krant gelezen wordt. Hetgeen ik uitspreek zijn dus enkel vermoedens van mij.

Toch zijn er enkele bedenkingen die je je moet maken:
  • Voetbal is veel beter te volgen vanuit je luie zetel thuis in vergelijking met het stadion. Het enige waarvoor voetbalsupporters nog naar het stadion moeten is de sfeer. Thuis krijg je (vaak nog live) alle beslissende fases in herhalingen etc. Diegenen die vaak naar het voetbal gaan zien kunnen dit niet ontkennen. Dit maakt dat de slapende massa (mensen die wel interesse hebben, maar niet naar het stadion gaan) enorm groot is. Deze massa kunnen oa kranten en televisie perfect bespelen

In autosport ligt dit heel wat anders. Afgezien van de grote evenementen(F1, ...) is de enige manier om aan een wedstrijdverslag te geraken het zelf gaan halen op het circuit. De MUST om naar het circuit te gaan is veel groter. DMV internet en de gewaardeerde steun van pioniers als Peter Baert raakt deze cyclus stilaan doorbroken.
  • Voetbal is wekelijks. De grote evenementen die jij opnoemt zijn jaarlijks. Je kan dan ook moeilijk stellen dat 2 evenementen (die overigens ook buitenlandse toeschouwers lokken) van 100.000 man en enkele kleinere van enkele duizenden opwegen tegen wekelijks (soms zelfs 2 keer per week) bijeenbrengen van 70.000 man (weliswaar op 9 locaties)
  • Kijk eventjes naar de kijkcijfers. Canvas haalt voor de Champions League makkelijk 400.000 kijkers voor de magere matchen. Als er Belgische ploegen bij betrokken zijn stijgt dit aantal naar 600.000. Voor de absolute topmatchen (finale champions league) stijgt dit cijfer richting het miljoen kijkers.
    Dit zijn cijfers die zelfs de koninginneklasse van de autosport (formule 1) niet kan benaderen.