Quote:
Originally posted by HHugo
Dat kan niet hé; ons eerst nieuwsgierig maken met die koplampen en dan niet zeggen hoe je dat gedaan hebt
|
Tuurlijk niet, maar die uitleg kostte wel wat werk
Ok, hier gaan we :
Wat je voor dit werkje absoluut nodig hebt zijn koplamp-spiegels, want de vorm is zodanig gecompliceerd dat ik het niet zag zitten om ze zelf te maken van "scratch" (sommige artiesten zouden waarschijnlijk lachen met mijn onhandigheid maar goed).
Dus haalde ik één van de 4 Escort kits die ik nog liggen heb boven en ik besloot om tenminste 1 ervan te bouwen zonder het extra schijnwerper-lichtblok op de motorkap. Op die manier kon ik 4 van de 6 meegeleverde koplamp-spiegels recupereren. Op de eerste foto kan je zien welke kit ik bedoel en over welke onderdelen ik het heb.
Eens de spiegels afgeknipt en bijgewerkt waren, kon ik aan het echte werk beginnen. Ik sneed de opstaande rand weg van 2 spiegels en ik zaagde nog meer weg van 2 andere spiegels, om de kleinere spiegels te bekomen. Op de foto zie je één onbewerkte spiegel, één met de weggesneden rand en één waarbij ongeveer de helft van de spiegel verwijderd werd.
Hierna nam ik de zwarte lichtblokken onder handen. Ik freesde het binnenste weg, want daar komen de nieuwe spiegels te zitten. Alvorens ik kon testen of ze pasten, moest ik nog meer wegnemen van de kleine spiegels want die worden gedeeltelijk overlapt door de grotere spiegels. Dus sneed ik nog een stukje weg en ik kleefde het ontstane gat dicht met plastic sheet. Dit kan je allemaal zien in de volgende foto.
De volgende foto toont de afgewerkte kleine spiegel, en de 2 spiegels samengekleefd tot één geheel. Ondertussen had ik ook de lichtblokken bijgeschuurd en had ik er een nieuwe bodem aangekleefd om de spiegels gemakkelijker te kunnen monteren. De foto maakt één en ander duidelijk denk ik.
Maar nog was het wegsnijden niet gedaan! Ik moest ook nog een stuk wegsnijden van de onderkant van de samengekleefde spiegels om hen in de lichtblokken te laten passen. Eens dat gedaan was kon ik eindelijk testen of ze pasten. Hierbij kwam ik tot de vaststelling dat de "ampoules" niet in de juiste richting wezen maar dat was eigenlijk geen probleem omdat ik toch van plan was om ze te verwijderen en te vervangen door stukjes staaldraad.
Al wat ik nu nog moest doen was het kleven van de spiegels in het lichtblok en daarna de gaten opvullen met putty, secondenlijm en kleine stukjes plastic sheet. En daarna het eeuwige schuren, snijden en vloeken en herbeginnen en uiteindelijk tevreden zijn met het resultaat natuurlijk
Zoals reeds vermeld freesde ik de ampoules weg en verving ik ze door stukjes staaldraad (in de juiste richting deze keer), en ik vergat hierbij ook de pinkers niet... Ik had ook opgemerkt dat de vlakken boven de grote spiegel niet meer gegroefd zijn bij de 2002 versie, dus vulde ik die groefjes ook op...
Dit kan je allemaal zien in de laatste foto, evenals het uiteindelijke resultaat. Links zie je een lichtblok zonder ampoules, rechts een compleet lichtblok.
Waarschijnlijk zal ik nog wel wat schuurwerk hebben nadat de grondlaag aangebracht werd, maar dat is slechts een kleine aanpassing. En in tegenstelling tot de 1999-versie moeten deze lichtblokken helemaal in het chrome silver gespoten worden. Eens dat werkje geklaard is mag je uiteraard nieuwe foto's verwachten